دومین دوره مسابقه کیدکد شریف
شیوه نامه مسابقات اسکرچ
اسکرچ یک زبان برنامه نویسی مخصوص کودکان است که دانش پژوهان آموزش می بینند تا به جای استفاده از بازی ها و انیمیشن هایی که توسط دیگران ساخته شده است خودشان به تولید و اشتراک گذاری یک بازی یا انیمیشن با دوستانشان بپردازند.
مسابقه کید کد اسکرچ در دومین سال برگزاری خود با موضوع ” دنیای خیالی من: حل یک مشکل ” دانش آموزان را به رقابت با یکدیگر و سنجش توانایی هایشان دعوت می کند.
در این محتوا با لیگ های موجود در مسابقه و نحوه و شرایط شرکت در مسابقه آشنا میشوید. امید است که با همراهی دانش آموزان عزیز یک رقابت جذاب و دوستانه را در محیط دانشگاهی تجربه کنیم.
در پایان مسابقات به رسم یادبود و ایجاد انگیزه برای دانش آموزان عزیز مراسم اختتامیه همراه با اهدای جوائز و لوح تقدیر برگزار خواهد شد.
شرایط و قوانین شرکت کنندگان
• دانش آموزان پایه تحصیلی اول، دوم و سوم دبستان در بخش اسکرچ جونیور با یکدیگر به رقابت می پردازند.
• دانش آموزان پایه تحصیلی سوم، چهارم، پنجم و ششم در بخش اسکرچ با یکدیگر به رقابت می پردازند.
• توجه : دانش آموزان پایه سوم به صلاحدید مربی و باتوجه به آموزش هایی که در طول ترم وسال تحصیلی خود آموخته اند در یکی از مسابقات اسکرچ جونیور یا اسکرچ شرکت خواهند کرد. ( امکان شرکت در هر دو مسابقه نیست!)
• به هنگام برگزاری مسابقه جهت رعایت عدالت و بدست آوردن نتیجه عادلانه دانش آموزان پایه سوم و چهارم با یکدیگر مسابقه خواهند داد و دانش آموزان پایه پنجم و ششم با یکدیگر رقابت خواهند کرد.
• پس مسابقه در 3 گروه:
1. اسکرچ جونیور (پایه اول تا سوم ابتدایی)
2. اسکرچ ( پایه سوم و چهارم ابتدایی)
3. اسکرچ (پایه پنجم و ششم ابتدایی)
برگزار خواهد شد.
دانش آموزان دوره اول و دوم دبیرستان ( پایه هفتم، هشتم، …) به هیچ عنوان اجازه شرکت در این دوره از مسابقه را ندارند و در صورت شرکت تخلف تلقی شده و دانش آموز از دوره مسابقات کیدکد حذف خواهد شد.
• در صورتی که دانش آموز بدون توجه به پایه تحصیلی و رشته رقابتی تعریف شده در مسابقه دیگری شرکت کند کمیته داوری این حق را دارد که دانش آموز را از دوره مسابقات حذف کند. ( به طور مثال اگر دانش آموز پایه چهارم باشد و در مسابقه اسکرچ جونیور شرکت کند این موضوع تخلف به حساب می آید و طبق تشخیص کمیته داوری دانش آموز از دوره مسابقات کید کد حذف خواهد شد.)

قوانین برگزاری مسابقه
• مسابقه در دو بخش اسکرچ جونیور و اسکرچ برگزار میشود.
• هر دو بخش اسکرچ جونیور و اسکرچ شامل دو بخش مجازی و حضوری می باشد.
• در بخش مجازی دانش آموزان از هر شهری شرایط شرکت در مسابقه را دارند و داوری این بخش برای دانش آموزان ساکن شهرستان به صورت مجازی خواهد بود.
• در بخش حضوری دانش آموز باید شرایط شرکت در مسابقه که در محل مرکز نوآوری دانشگاه شریف در شهر تهران است را داشته باشد.
• دانش آموزان با ثبت نام در مسابقه میتوانند با توجه به شرایط خود در یکی از بخش های مجازی یا حضوری و یا هردو بخش شرکت کنند.
بخش مجازی
شرایط شرکت در لیگ مجازی
• موضوع مسابقه ” دنیای خیالی من : حل یک مشکل” است که دانش آموز باید در دنیای واقعی مشکلی را پیدا کرده و برای آن راه حلی مناسب تعریف کند و در پروژه خود اجرا کند. دنیای خیالی ما دنیایی است که مشکلاتی مانند آلودگی هوا، کمبود انرژی های پاک، کمبود آب، جنگ، فقر و … در آن وجود ندارد و بچه ها در صلح و شادی به زندگی خود می پردازند.
• دانش آموزان آشنا به اسکرچ جونیور یا اسکرچ میتوانند با توجه به پایه تحصیلی خود و با کمک یکی از این نرم افزار ها پروژه را به صورت بازی یا انیمیشن ارائه کنند.
• دانش آموزان میتوانند به صورت انفرادی یا گروهی شرکت کنند.
• تعداد اعضای گروه حداکثر 4 نفر میباشد.
• همراه با پروژه ها باید یک فایل متنی جهت اطلاع داوران ارائه شود.( به پیوست شماره 1 مراجعه شود.)
• فایل متنی برای پروژه داستانی: باید سناریو تعریف شود و موضوعی که در پروژه روایت شده است به صورت یک قصه جذاب توضیح داده شود.
• فایل متنی برای پروژه بازی: باید نحوه اجرای بازی به صورت کامل توضیح داد شود.
• در برنامه اسکرچ جونیور فایل نهایی به صورت اسکرین ریکورد، با فرمت mp4 و بدون توضیح به مدت حداکثر 3 دقیقه و حداکثر حجم 30 مگابایت با اجرای کامل بازی یا انیمیشن پروژه به همراه کدهای استفاده شده ارائه شود.
(نحوه فیلمبرداری: معرفی کامل دانش آموز نام و نام خانوادگی، سن و پایه تحصیلی، شهر محل سکونت، در صورت گروهی بودن معرفی کامل اعضای گروه)
• در برنامه اسکرچ فایل نهایی با فرمت sb3 ارائه و ارسال میشود.
• در نهایت فایل های بخش مسابقه مجازی در سایت کیدکد به نشانی www.kidcod.ir بارگذاری میشود.
نحوه ارزیابی پروژه ها
• پروژه های ارائه شده توسط هیئت داوری دانشگاه شریف و آکادمی دانش پژوهان آتی ارزیابی میگردد.
• از پایه تحصیلی اول تا سوم دبستان و نرم افزار اسکرچ جونیور 5 گروه برتر ، از پایه تحصیلی سوم و چهارم دبستان 5 گروه برتر و پایه تحصیلی پنجم و ششم دبستان 5 گروه برتر و در نهایت 15 گروه برتر به نیمه نهایی مسابقه راه پیدا می کنند که باید به صورت مجازی برای دانش آموزان شهرستان و به صورت حضوری برای دانش آموزان تهران در روز معینی پروژه های خود را ارائه کنند. برای کار گروهی در روز ارائه حضور حداقل یکی از اعضای گروه الزامی است.
عواملی که باعث امتیازدهی در پروژه مجازی می باشد:
• ساخت محیط گرافیکی و صوتی جذاب و خلاقانه
• استفاده از کاراکترها و پس زمینه هایی خارج از کتابخانه برنامه اسکرچ (طراحی توسط دانش آموز یا استفاده از اینترنت)
• انطباق کامل موضوع بازی یا انیمیشن با عنوان مسابقه
• خلاقیت و استفاده درست از کدها
• خلاقیت در سناریو انیمیشن یا مراحل بازی
• نحوه مناسب ارائه فایل هایی که به صورت اسکرین ریکورد ارسال میشوند.
زمان ارسال پروژه های بخش مجازی هفته آخر بهمن ماه ۱۴۰۱ میباشد.
بخش حضوری
مسابقه حضوری اسکرچ در محل ایستگاه نوآوری دانشگاه شریف به همراه دانش آموزان عزیز برگزار میشود.
در ادامه مفصل به توضیح و تعریف هر 3 لیگ میپردازیم. لطفا با دقت همه مطالب را بخوانید تا در روز مسابقه هیچ ابهامی وجود نداشته باشد.
شرایط شرکت در این 3 لیگ:
لیگ معکوس
شرایط شرکت در لیگ معکوس
شرکت به صورت گروهی یا انفرادی
مسابقه اسکرچ و اسکرچ جونیور
دانش آموزان پایه اول تا ششم
آشنایی با برنامه اسکرچ یا اسکرچ جونیور
در علم رایانه به مشکلاتی که در برنامه نویسی پیش می آید باگ یا اشکال نرم افزاری گفته میشود. حل مشکلات نرم افزاری به دو صورت انجام میپذیرد: اول با داشتن کد اصلی برنامه. دوم با داشتن خود فایل اصلی برنامه. در صورتی که فایل اصلی در اختیار باشد، میتواند به کمک علم مهندسی معکوس این کار را انجام داد.
در لیگ معکوس فایل یک پروژه که دارای اشکال است به همراه ویدیوی نهایی پروژه که بدون اشکال است در اختیار دانش آموزان قرار میگیرد و دانش آموزان باید در پی حل مشکل پروژه اصلی و جایگزینی کدهای درست باشند. توجه داشته باشید که تایم در این لیگ محدود است و روز مسابقه زمان مورد نیاز برای این لیگ توسط داور تعیین میشود.
لیگ افسانه گو
شرایط شرکت در لیگ افسانه گو
شرکت به صورت گروهی یا انفرادی
مسابقه اسکرچ و اسکرچ جونیور
دانش آموزان پایه اول تا ششم
آشنایی با برنامه اسکرچ یا اسکرچ جونیور
توانایی خواندن از روی متن تایپ شده توسط دانش آموز
افسانه داستانی است که براساس تخیل ساخته شده باشد و قصه هایی است که برای کودکان تعریف میشود.
در لیگ افسانه گو یک قصه روی برگه به دانش آموزان تحویل داده میشود و در مدت زمان معینی باید با توجه به داستان تعریف شده بچه ها پروژه خود را بسازند، از شخصیت های موجود در کتابخانه اسکرچ یا اینترنت یا حتی خودشان طراحی کنند، میتوانند استفاده کنند. کدنویسی پروژه باید طبق توضیحات و روند داستان انجام شود.
لیگ ایما
شرکت به صورت گروهی یا انفرادی
مسابقه اسکرچ و اسکرچ جونیور
دانش آموزان پایه اول تا ششم
توانایی خواندن از روی متن تایپ شده توسط دانش آموز
توانایی حل معماها و حداقل آشنا به مباحث ریاضی (جمع و تفریق)
ایما در فرهنگ لغت به معنی تعریف کردن یک موضوع به صورت رمز است و شنونده یا خواننده باید در جست و جوی پیدا کردن رمز باشد.
در لیگ ایما به دانش آموزان برگه هایی جهت حل معما تحویل داده میشود و در مدت زمان معینی باید معما را حل کرده و تحویل مربی مربوطه داده شود.معماها شامل سوالاتی است که با مفاهیم علوم رایانه، الگوریتم و … می باشد. جهت اطلاعات بیشتر میتوانید معماهای ببراس را نگاه کنید.در هر لیگ پروژه ها شامل 3 بخش زرد، نارنجی و قرمز که به ترتیب آسان، متوسط و سخت هستند. در صورت حل هر بخش امتیاز برای افراد شرکت کننده در مسابقه لحاظ میشود. اگه نتوانستید حل کنید اشکالی نداره ما بهتون تا هرجایی که مسابقه رو حل کردید امتیازش رو میدهیم. مهم تلاش شماست!
- در هر لیگ پروژه ها شامل 3 بخش زرد، نارنجی و قرمز که به ترتیب آسان، متوسط و سخت هستند. در صورت حل هر بخش امتیاز برای افراد شرکت کننده در مسابقه لحاظ میشود. اگه نتوانستید حل کنید اشکالی نداره ما بهتون تا هرجایی که مسابقه رو حل کردید امتیازش رو میدهیم. مهم تلاش شماست!
- در مسابقه حضوری دانش آموزان میتوانند هم به صورت انفرادی و هم به صورت گروهی شرکت کنند. مجموع امتیازات در هر 3 لیگ فرد یا گروه برنده را مشخص خواهد کرد. در صورت گروهی بودن تعداد اعضای گروه حداکثر 4 نفر باید باشد.( هیچ الزامی برای شرکت به صورت گروهی نیست ولی در صورت شرکت به صورت گروهی امکان حل بخش های مسابقه برای دانش آموزان راحت تر می باشد:) )
خطاهایی که در بخش مسابقه حضوری ازتون امتیاز کم میکنه:
- هر مسابقه زمان مشخصی داره اگه بعد از اعلام پایان هنوز پروژه رو تحویل ندادید امتیاز اون بخش رو ازتون کم می کنیم.
- اگه به صورت گروهی دارید کار می کنید و وسط مسابقه دعواتون میشه یا از مربی میخواهید گروهتون عوض بشه ازتون امتیاز کم میشه.( البته که در صورت همکاری با اعضای گروه امتیاز ویژه همکاری به شما داده میشود!)
- اگه با مسئولین مسابقه رفتار نامناسبی از سمت دانش آموز دیده شود امتیاز کم میشود.
- اگه یه جایی از مسابقه مثلا یک کدی یادتون رفته بود یا جا به جا گذاشته بودید و از مربی کمک میخواستید ما بهتون کمک می کنیم ولی حواستون باشه که امتیاز کم میشه!
- امیدوارم مسابقه ای پر هیجان و شاد رو با همراهی دانش آموزان عزیز و اولیا گرانقدر تجربه کنیم. به امید دیدار شما عزیزان 🙂