معرفی لیگ ها
برای مشاهده ی فایل کامل شیوه نامه ی ربات جنگجو کیوآر کد را اسکن نمایید.
معرفی لیگ
شرایط ربات
- ابعاد ربات: آزاد
- وزن ربات با باتری:
- لیگ سبک وزن: حداکثر ۲.۹۹۹ کیلوگرم
- لیگ سنگین وزن: بین ۳ کیلوگرم تا ۶ کیلوگرم
- کنترل ربات: کنترل ربات میتواند سیمدار یا بدون سیم باشد و محدودیتی ندارد.
- باتری ربات: حداکثر ۲۴ ولت (استفاده از آداپتور مجاز است، اما تأمین برق و چندشاخه به عهده تیم شرکتکننده است).
- بدنه ربات: میتواند از جنس فلز، چوب، پلاستیک یا پلکسی باشد. محدودیتی در استفاده از قطعات مختلف برای ساخت ربات وجود ندارد.
- شرایط رقابتی: رباتها تنها بر اساس وزن (طبق موارد ذکر شده) با یکدیگر رقابت میکنند و هیچ حق اعتراضی برای تیمها وجود ندارد
قوانین عمومی
زمین مسابقه به ابعاد ۳ متر در ۳ متر و ارتفاع ۴۰ سانتیمتر از سطح زمین است. در هر رقابت شرکت کنندگان ، به صورت گروههای چهار تیمی تقسیمبندی میشوند و هر چهار تیم در یک گروه، با یکدیگر رقابت میکنند.
- مدت زمان هر مسابقه: ۵ دقیقه
- صعود به مرحله بعد: در مسابقات جنگجو ابتدا تیم ها به دو دسته سبک وزن و سنگین وزن تقسیم میشوند،
بعداز مشخص شدن اعضای تیم دسته سبک وزن 4 تیم و دسته سنگین وزن هم 4 تیم به زمین مسابقه هدایت میشوند. - 2 تیم برنده، از هر دسته، وارد مرحله ی بعدی میشوند این کار برای بقیه تیم ها هم انجام میشود و در نهایت تیمهای برنده مجدداً مسابقه داده تا به مرحلهی نهایی رسیده و در آنجا 4 تیم به عنوان نفرات برتر اعلام میشوند.
- مقدمه:
لیگ رباتهای جنگجو جایی است که دانش اموزان روحیه جنگاوری و مردانگی را در دنیای دیجیتال به نمایش میگذارند. حضور در این رقابت نیاز به شجاعت خاص و عزمی راسخ دارد و حتی حضور در این مسابقات خود نوعی افتخار است. همچون رستم و سهراب، با عزمی راسخ و ارادهای پولادین، رباتهای خود را در برابر حریفان قدرتمند قرار دهید و در این نبردهای علمی و هیجانانگیز پیروز شوید. این مسابقات فرصتی است تا دانش آموزان مهارتهای رباتیک و توانمندیهای ذهنی خود را در فضایی پر از رقابت و افتخار آزمایش کنند. در این میدان، فقط قویترینها به قهرمانی میرسند
- شرایط تیم:
- گروه سنی مجاز: پایههای سوم، چهارم، پنجم، ششم، متوسطه اول و متوسطه دوم مجاز به ثبت نام خواهند بود.
- توجه : دانشآموزان پایههای پایینتر از گروه سنی مجاز، در صورت تمایل میتوانند در این لیگ شرکت کنند؛ اما سنجش آنها بر اساس معیارهای دانشآموزان اولین پایه مجاز صورت خواهد گرفت. لازم به ذکر است که دانشآموزان پایه های بالاتر از گروه سنی مجاز، امکان شرکت در این لیگ را نخواهند داشت.
- تعداد اعضای هر تیم: هر تیم میتواند بهصورت انفرادی یا حداکثر تیمهای ۴ نفره از یک پایه تحصیلی تشکیل شود.
- تعیین نام تیم : هر تیم بایستی نامی برای خود انتخاب کند و در زمین مسابقه با آن نام شناخته می شود.
- استفاده از لباسها و لوگو و برند : شرکت کنندگان می توانند از لباسهای خاص جنگجویان قدیمی شاهنامه برای پوشش خود و یا طراحی رباتهایشان استفاده نمایند.
- شرایط برنده شدن:
تیمی برنده است که ربات حریف را به چالهها بیندازد یا باعث از کار افتادن آن شود. اگر رباتی به مدت ۱۰ ثانیه بدون حرکت باشد، توسط داور بازنده اعلام میشود. اگر رباتی در زمان قانونی موفق به شکست حریف نشود، دو تیم نهایی باید در مرحله پرچم به رقابت بپردازند.
قانون پرچم: بدین صورت است که پس از پایان وقت قانونی، دو پرچم در دو طرف میز قرار داده میشوند و به دو ربات ۲ دقیقه فرصت داده میشود تا به سمت پرچم ربات حریف حرکت کنند. رباتی برنده است که سریعتر به پرچم حریف برسد. (اگر در حین برگزاری مسابقه در زمان پرچم، رباتی به چاله بیفتد یا از حرکت بایستد، ربات حریف برنده اعلام میشود).
- خطا:
- رباتها باید فاقد سلاحهای پرتابی، سلاح آتشزا و امکان انتشار مایعات باشند و استفاده از ربات با قابلیت پرواز در مسابقه ممنوع است و اجازه ورود به زمین مسابقه را ندارد.
- جابجا کردن ربات با دست در حین انجام مسابقه موجب توقف 10 ثانیهای توسط داور خواهد شد که ممکن است در این فاصله ربات حریف ربات را به داخل چاله هدایت کند و در صورت انجام این عمل، به گروه خاطی اخطار داده میشود یا ممکن است آن تیم بازنده مسابقه اعلام گردد.
در صورت دریافت اخطار: در صورت مساوی شدن در زمان قانونی، تیم حریف برنده اعلام خواهد شد.
- توجه: تیمهایی که از کنترل بیسیم استفاده میکنند، مسئولیت هرگونه اختلال فرکانسی و وجود نویز با خودشان خواهد بود. رباتهایی که از کنترل سیمدار استفاده میکنند، باید دقت کنند که سیم ربات نباید زیر ربات حریف رفته و یا مانع حرکت ربات حریف شود؛ در غیر این صورت، این خطا محسوب میشود و هرگونه ایجاد نویز عمدی توسط شرکتکنندگان موجب حذف تیم آنها خواهد شد.
حضور والدین و یا همراهان غیرشرکتکننده در مسابقه که فاقد کارت مسابقه باشند، تنها مجاز به تماشا از سکوها هستند و در صورت ورود به محوطه مسابقات به عنوان تخلف انضباطی محسوب میشود. هر یک از داوران مجازند نسبت به دریافت کارت مسابقه فرد خاطی اقدام کرده و دانشآموز متخلف را از مسابقه اخراج کنند و هرگونه توهین به داور یا اعضای تیم حریف، خلل در برگزاری مسابقه طبق نظر کمیته برگزاری مسابقات بررسی خواهد شد و ممکن است منجر به حذف تیم از کل مسابقات شود.
- نتایج مسابقات :
- نتایج مسابقات، همراه با اهدا مدال و لوح تقدیر، به تفکیک لیگ سبک وزن و سنگین وزن و بر اساس شاخصهای مختلف مانند طراحی بهینه- روحیه جنگاوری – و سایر شاخصهای داوری در روز اختتامیه به تفکیک اعلام خواهد شد.
- برندگان نهایی مسابقات جنگجو بر اساس جدول حذفی مشخص خواهند شد.
- اختتامیه مسابقات در سایت رسمی مسابقات به ادرس KIDCOD.IR اطلاع رسانی خواهد شد.
- هرگونه تغییر در زمان بندی و شیوه اجرایی مسابقات صرفا از طریق سایت رسمی به آدرس KIDCOD.IR اطلاع رسانی خواهد شد و خارج از آن به هیچ عنوان مجاز و مورد تایید کمیته برگزاری نمی باشد.