مقدمه :
در سرزمینهای اساطیری ایران، زال با پر سیمرغ به دانایی دست یافت و کیخسرو با تدبیر و هوش به فرمانروایی شایسته تبدیل شد. امروز نیز نوجوانان این مرز و بوم، همان قهرمانان خردمندِ داستانهای دیجیتالاند که با ابزارهایی نوین، مسیر خود را در دنیای فناوری هموار میکنند. مسابقه اپ اینونتور، آوردگاهی مدرن برای دانشآموزان پایه سوم تا نهم است؛ جایی که هر شرکتکننده مانند پهلوانی جوان، با خلاقیت، تفکر حل مسئله و مهارتهای برنامهنویسی به میدان میآید. این رقابت که بهصورت کاملاً مجازی برگزار میشود، فرصتی طلایی است تا دانشآموزان با طراحی و ساخت اپلیکیشنهای نوآورانه، داستان موفقیت خود را رقم بزنند. شیوهنامه پیش رو همچون نقشهای است برای پیمودن این مسیر پرماجرا. پس با دقت آن را مطالعه کنید و آماده باشید تا همچون پهلوانان دیروز، با دانش و خلاقیت، قلههای تازهای را فتح کنید. مسابقه اپ اینونتور؛ میدان خلاقیت، دانش و نوآوری برای پهلوانان عصر دیجیتال!

معرفی لیگ
شرایط شرکت در مسابقه
این مسابقه در دو بخش “مجازی” و “حضوری” برگزار میشود و همه دانش آموزان باید در هر دو بخش شرکت کنند :
- بخش مجازی ( عملی از راه دور ): در این بخش، دانشآموزان پروژههای عملی خود را از طریق پلتفرم آنلاین ارسال خواهند کرد.
- بخش کتبی حضوری: شامل سوالات تستی و تشریحی که به صورت حضوری برگزار میشود
اهداف المپیاد App Inventor
- یادگیری اصول طراحی و توسعه اپلیکیشنهای موبایلی به صورت ساده و بصری.
- استفاده از تفکر خلاقانه و تحلیلگرانه برای طراحی اپلیکیشنهای کاربردی و حل مشکلات واقعی.
- ایجاد بستری برای افزایش تواناییهای تکنولوژیک دانشآموزان و آشنایی با مفاهیم کاربردی برنامهنویسی موبایلی.
- تشویق به فراهم کردن فضایی برای بروز خلاقیت و ایدهپردازی در توسعه اپلیکیشنهایی که میتوانند زندگی روزمره را بهبود بخشند.
- انتخاب دانشآموزان برتر برای حضور در رویدادها و رقابتهای بینالمللی در زمینه برنامهنویسی و طراحی اپلیکیشن.
- شرایط شرکتکنندگان:
- گروه سنی مجاز: پایههای سوم ابتدایی تا نهم متوسطه (دوره دوم ابتدایی و دوره اول متوسطه ) مجاز به ثبت نام می باشند.
- توجه : دانشآموزان پایههای پایینتر از گروه سنی مجاز، در صورت تمایل میتوانند در این لیگ شرکت کنند؛ اما سنجش آنها بر اساس معیارهای دانشآموزان اولین پایه مجاز صورت خواهد گرفت. لازم به ذکر است که دانشآموزان پایه های بالاتر از گروه سنی مجاز، امکان شرکت در این لیگ را نخواهند داشت.
- دانش آموزان شرکت کننده در المپیاد ،باید توانایی خواندن،نوشتن و پاسخ به سوالات چهار گزینه ای، تشریحی ، منطقی و حل مساله در کوتاهترین زمان را داشته باشند.(مراقبان و داوران در روز برگزاری مسئولیتی در قبال تشریح سوالات نخواهند داشت.)
- دانشآموزان در المپیاد به صورت انفرادی شرکت میکنند.
- این مسابقه در دو بخش حضوری و مجازی برگزار میشود و همه دانش آموزان باید در هر دو بخش شرکت کنند.
مرحله اول : موضوعات و محتوای آزمون غیر حضوری( عملی ):
- اهداف بخش عملی:
- ارزیابی توانمندیهای دانشآموزان در ایجاد پروژههای عملی و پیادهسازی برنامهها در محیط AppInventor
- ارتقاء توانایی حل مسائل عملی و استفاده خلاقانه از ابزارهای برنامهنویسی.
- ساختار بخش عملی:
- مدت زمان ارسال پروژه: دانشآموزان از زمان ثبت نام تا بیستم اسفندماه 1403 فرصت دارند تا پروژههای عملی خود را ارسال کنند.
- فرمت پروژه: پروژهها باید در محیط AppInventor طراحی شوند و فایل پروژه به همراه فایل خروجی APK و aia ( سورس کد ) ارسال گردد.
- موضوع پروژه:
دانشآموزان میتوانند اپلیکیشن خود را در موضوعات زیر به صورت ساخت بازی یا انیمیشن ایجاد و بارگذاری کنند:
- طراحی اپلیکیشنهای آموزشی (مانند یادگیری زبان، ریاضی، یا علوم و …)
- ساخت اپلیکیشنهای کاربردی (مانند مدیریت زمان، یادآور، یا برنامههای خدماتی و …)
- طراحی بازیهای تعاملی و جذاب (مانند اپلیکیشن های هوش و بازی و …)
- ایجاد اپلیکیشنهای خلاقانه مرتبط با زندگی روزمره
- ساخت اپلیکیشنهای کاربردی با محوریت هوش مصنوعی
- الزامات پروژه:
- اپلیکیشن باید حداقل یک صفحه اصلی و چند صفحه جانبی (Screen) داشته باشد.
- نام و نام خانوادگی دانش آموز و نام اپلیکیشن در صفحه اصلی مشخص باشد.
- اپلیکیشن باید حداقل یک صفحه به عنوان راهنما داشته باشد.
- استفاده از رویدادها (Events)، متغیرها (Variables)، و بلوکهای شرطی (If-Else) الزامی است.
- خلاقیت در طراحی رابط کاربری (UI) و تعامل با کاربر، مورد توجه قرار میگیرد.
- پروژه باید مستندات کوتاهی شامل توضیح عملکرد اپلیکیشن و مراحل طراحی داشته باشد.
- ایدهپردازی:
- اپلیکیشن طراحی شده نباید عینا مشابه برنامههای موجود در بازار ، مایکت، Play Store و غیره باشد.
- هرگونه کپیبرداری عینی یا ارائه محتوای نامناسب منجر به حذف از مسابقه خواهد شد.
- مراحل و شرایط مسابقه غیرحضوری:
ارائه ایده و هدف:
- اپلیکیشن باید عنوان مشخص و هدف دقیق داشته باشد.
- ارائه شرح کامل از مشکل موردنظر و راهکار اپلیکیشن ضروری است.
مستندات:
- شرکتکنندگان باید مستنداتی شامل اصل برنامه (.aia) و خروجی برنامه (.apk) و مراحل تحلیل، طراحی، و پیادهسازی را در قالب پاورپوینت و ویدیو ارائه دهند.
شرایط طراحی و ساخت:
- طراحی گرافیکی مناسب و استفاده از جلوههای صوتی و تصویری جذاب ضروری است.
- اپلیکیشن باید شامل حداقل دو مرحله مجزا باشد و تمامی بخشها بدون خطا اجرا شوند.
ارائه نهایی:
- هر تیم یا فرد مجاز به ارائه تنها یک اثر است.
- اپلیکیشن باید صرفاً در محیط App Inventor ساخته شود.
- نحوه ارسال مستندات:
فایل پاورپوینت:
- صفحه اول شامل:
- نام و نام خانوادگی شرکتکنندگان
- نام مدرسه و پایه تحصیلی
- نام اپلیکیشن
- صفحات بعدی:
- توضیح کامل ایده و مراحل اجرای آن
- تصاویر واضح از تمامی کدهای نوشته شده در محیط AppInventor
فایل ویدیویی:
- حداکثر مدت زمان: 3 دقیقه با حجم حداکثر 30 مگابایت
- شامل screen record از صفحه موبایل و توضیحات شفاهی دانشآموز در هر مرحله
فرمت فایلها:
- پاورپوینت باید تبدیل به pdf شده و فایل به صورت pdf ارسال گردد.
- ویدیو MP4 باشد.
بارگذاری فایلها:
دانشآموزان باید فایل پروژه و مستندات و ویدیوی توضیح خود را به صورت یک فایل زیپ شده (RAR)یا (ZIP) که نام فایل با شماره کد ملی نامگذاری شده است را از طریق سایت رسمی مسابقات به آدرس WWW.KIDCOD.IR بخش آپلود فایل و یا از لینک مستقیم زیر :
https://formafzar.com/form/doc2025
ارسال کنند و توضیحات کامل در مورد منطق برنامه و فرآیند ساخت آن را در ویدیوی ارسالی ارائه دهند.
- نحوه ارزیابی آثار:
معیارهای ارزیابی و امتیاز دهی:
- خلاقیت و نوآوری در ایدهپردازی : 30 امتیاز
- طراحی گرافیکی و چندرسانهای جذاب: 40 امتیاز
- اجرای بدون خطا و عملکرد صحیح اپلیکیشن: 20 امتیاز
- ارائه مستندات دقیق و کامل: 10 امتیاز
مرحله دوم: موضوعات و محتوای آزمون حضوری
- موضوعات آزمون:
آشنایی با مفاهیم پایه AppInventor :
- معرفی محیط کاربری Designer و Blocks Editor
- آشنایی با کامپوننتها (مانند دکمهها، متنها، ورودیها، لیبلها و تصاویر).
- مفهوم بلوکهای برنامهنویسی (متغیرها، شرطها، حلقهها).
درک دستورات و عملکردهای اصلی :
- نحوه ایجاد یک رابط کاربری ساده.
- ارتباط بین کامپوننتها (مانند دکمهها و ورودیها).
- مدیریت رویدادها (مثل کلیک، تایپ یا لمس).
منطق و حل مسئله با اپ اینونتور :
- طراحی و پیادهسازی یک برنامه ساده (مانند ماشینحساب، فرم ورود، یا بازی ساده).
- استفاده از پایگاه داده ساده (TinyDB) برای ذخیرهسازی اطلاعات.
کاربرد مفاهیم پایه ریاضی و الگوریتمی :
- استفاده از عملیات ساده ریاضی (جمع، تفریق، ضرب و تقسیم).
- پیادهسازی منطق شرطی و تکرار در حل مسائل برنامهنویسی.
- سطحبندی سوالات:
سوالات آزمون بر اساس سطح دانشآموزان طراحی شده و میزان دشواری متناسب با پایه تحصیلی آنها خواهد بود.
ساختار آزمون:
- تعداد سوالات و زمان:
- آزمون شامل 10 تا 20 سوال است که برای پایه های تحصیلی مختلف متفاوت می باشند و دانشآموزان برای پاسخگویی به آنها 45 تا 60 دقیقه زمان خواهند داشت.
- نوع سوالات:
- سوالات چندگزینهای: برای ارزیابی دانش مفهومی و آشنایی با محیط AppInventor .
- سوالات تشریحی کوتاه: برای توضیح فرآیندها و منطق برنامهنویسی.
- سوالات منطقی: شامل ارائه یک سناریوی ساده و درخواست از دانشآموز برای نوشتن منطق یا دستورات برنامهنویسی به زبان ساده.
- نحوه برگزاری:
- این آزمون به صورت حضوری و کتبی برگزار میشود.
- محل برگزاری این بخش به صورت حضوری در ایستگاه نوآوری برگزار میشود و دانشآموزان باید در مکان مشخص حضور یابند.
- در این بخش از آزمون نیازی به استفاده از دستگاههایی مانند لپتاپ، تبلت یا گوشی نیست.
- دانشآموزان باید از برگه پیشنویس و لوازمالتحریر استفاده کنند.
- نظارت بر آزمون توسط ناظران تعیینشده انجام میشود تا روند برگزاری منصفانه باشد.
- معیارهای ارزیابی و امتیازدهی (جمع امتیازات: 100)
سوالات چندگزینهای: 20 امتیاز
- شامل 10 سوال چهارگزینهای است که هر پاسخ صحیح 2 امتیاز دارد.
- هدف: ارزیابی دانش مفهومی پایه و آشنایی با محیط AppInventor .
سوالات تشریحی : 30 امتیاز
- شامل 3 سوال تشریحی است که هر کدام 10 امتیاز دارند.
- معیار ارزیابی:دقت در پاسخ.
- خلاقیت و نوآوری در ارائه توضیحات.
نوشتن دستورالعمل یا توضیح منطق برنامه (50 امتیاز):
- شامل 2 سناریو است که هر کدام 25 امتیاز دارد.
- معیارهای ارزیابی:
- درک و تحلیل مسئله.
- ارائه دستورات یا منطق مناسب برای حل مسئله.
- توضیح کامل و قابل فهم مراحل برنامهنویسی.
- امتیاز نهایی:
امتیاز نهایی بر اساس مجموع امتیازات بخشهای مختلف آزمون محاسبه میشود.
- نتایج مسابقات :
- نتایج مسابقات، همراه با اهدا مدال و لوح تقدیر، به تفکیک پایه و بر اساس شاخصهای مختلف به صورت محسوس و نامحسوس توسط داوران ارزیابی و در روز اختتامیه اعلام خواهد شد.
- افرادی که بیشترین امتیاز را کسب کند، برنده مسابقه خواهند بود.
- با رعایت این قوانین و با استفاده از خلاقیت خود، میتوانید برنامه ای طراحی کنید که در این مسابقه بدرخشد.
- اختتامیه مسابقات در سایت رسمی مسابقات به ادرس KIDCOD.IR اطلاع رسانی خواهد شد.
- هرگونه تغییر در زمان بندی و شیوه اجرایی مسابقات صرفا از طریق سایت رسمی به آدرس KIDCOD.IR اطلاع رسانی خواهد شد و خارج از آن به هیچ عنوان مجاز و مورد تایید کمیته برگزاری نمی باشد.
- در صورت اصلاحیه های فنی در شیوه نامه مسابقات ، اطلاع رسانی از طریق سایت رسمی حداکثر تا یک هفته قبل از زمان برگزاری انجام خواهد شد.