مقدمه

این لیگ مانند داستان آرش کمانگیر، حکایت دلاوری است که مرزهای ایران را با پرتاب تیری از جان و دل ترسیم کرد؛ تیری که نه تنها نماد دقت و مهارت بود، بلکه نمایانگر نهایت تلاش و فداکاری در لحظه‌ای سرنوشت‌ساز است. امروز، در میدان نبرد دیجیتال، تیر و کمان جای خود را به کدها و الگوریتم‌ها داده‌اند و برنامه‌نویسان نقش آرش‌های دوران معاصر را ایفا می‌کنند.

Picture16

معرفی لیگ ها

الزامات ویژه زبان‌ها

  • برای ++C

    • فایل‌ها باید با پسوند .cpp ذخیره شوند.
    • نام فایل باید بدون فاصله و فقط شامل حروف الفبا باشد.
    • تابع اصلی به صورتint main() تعریف شده و باید با return 0 خاتمه یابد.
    • کدها با کامپایلر GCC بررسی می‌شوند.

    برای JAVA

    • فایل‌ها باید با پسوند .java ذخیره شوند.
    • نام کلاس باید با نام فایل مطابقت داشته باشد.
    • برنامه‌ها باید در default package باشند.
    • کدها با کامپایلر JDK 8 به بالا بررسی خواهند شد.

شرایط شرکت کنندگان

      • امکان شرکت به‌صورت انفرادی یا تیم‌های دو نفره وجود دارد.
        • گروه سنی مجاز: پایه‌های دوره اول و دوم متوسطه مجاز به ثبت نام می باشند.

        توجه : دانش‌آموزان پایه‌های پایین‌تر از گروه سنی مجاز، در صورت تمایل می‌توانند در این لیگ شرکت کنند؛ اما سنجش آن‌ها بر اساس معیارهای دانش‌آموزان اولین پایه مجاز صورت خواهد گرفت.

      • روند برگزاری مسابقه:

      مسابقه به‌صورت Local  و در محیط ویندوز انجام می‌شود.

    • الزامات فنی:
      • تسلط به یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی ++C یا JAVA ضروری است.
      • آشنایی با اصول و روش‌های الگوریتم‌نویسی الزامی است.
  • مقدمه :

مسابقات ACM  همان میدان نبردی است که در آن هر خط کد، همچون تیری است که با دقت و تمرکز پرتاب می‌شود و هر الگوریتم به‌منزله مسیری است که می‌تواند مرزهای دانش و فناوری را گسترده‌تر کند. این رقابت فرصتی است تا جوانان با مهارت‌های برنامه‌نویسی خود، به مصاف چالش‌های پیچیده بروند و همچون آرش کمانگیر، تیر دانش خود را تا دورترین مرزها پرتاب کنند.

اینجا، هر تیم باید در زمانی محدود، با همکاری، خلاقیت و منطق قوی، مسائل الگوریتمی را حل کرده و پرچم توانایی خود را بر بلندای قله دانش برافراشته کند. این مسابقات نه‌تنها آزمونی برای سنجش مهارت‌های فنی است، بلکه بستری برای یادگیری، رشد و تجربه‌اندوزی خواهد بود.

پس آماده باشید، کمان خود را از دانش پر کنید و تیری از جنس خلاقیت و تمرکز رها کنید؛ چرا که مرزهای نوآوری، منتظر آرش‌های دنیای دیجیتال هستند.

  • شرایط شرکت‌کنندگان:
  • گروه سنی مجاز: پایه‌های دوره اول و دوم متوسطه مجاز به ثبت نام می باشند.

توجه : دانش‌آموزان پایه‌های پایین‌تر از گروه سنی مجاز، در صورت تمایل می‌توانند در این لیگ شرکت کنند؛ اما سنجش آن‌ها بر اساس معیارهای دانش‌آموزان اولین پایه مجاز صورت خواهد گرفت.

  • امکان شرکت به‌صورت انفرادی یا تیم‌های دو نفره وجود دارد.
  • الزامات فنی شامل:

             لپ‌تاپ شارژ شده به همراه سه راهی برق با حداقل سه متر.

  • روند برگزاری مسابقه:

مسابقه به‌صورت Local  و در محیط ویندوز انجام می‌شود.

  • الزامات فنی:
    • تسلط به یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی C++ یا JAVA ضروری است.
    • آشنایی با اصول و روش‌های الگوریتم‌نویسی الزامی است.
  • ممنوعیت‌ها:
    • استفاده از تلفن همراه، نرم‌افزارهای ارتباطی، بلوتوث و ابزارهای مشابه ممنوع است.
    • استفاده از وسایل ذخیره‌سازی اطلاعات مانند فلش‌مموری، CD و DVD ممنوع است.
    • هرگونه تلاش برای مختل کردن شبکه یا سیستم‌ها منجر به حذف تیم خواهد شد.
  • سوالات مسابقه:
    • تعداد سوالات: 4 سوال
    • زمان مسابقه: 3 ساعت
    • تلاش شده سوالات به ترتیب آسانی به سختی قرار داده شوند، اما این موضوع تضمین‌شده نیست.
    • تیم‌های پشتیبانی (Staff) فقط برای رفع مشکلات نرم‌افزاری حضور دارند و به سوالات برنامه‌نویسی پاسخ نمی‌دهند.
  • رده‌بندی:
    • اولویت با تعداد مسائل حل‌شده است.
    • در صورت تساوی، زمان حل مسائل ملاک خواهد بود.
    • ارسال پاسخ اشتباه شامل 20 دقیقه جریمه زمانی است.
  • وسایل همراه:
    • هر تیم مجاز به همراه داشتن یک کتاب مرجع برنامه‌نویسی و درصورت نیاز برگ کاغذ A4 است.
    • مبادله کتاب یا کاغذ بین تیم‌ها ممنوع است.
  • خروجی برنامه‌ها:
    • خروجی برنامه‌ها باید دقیقاً با قالب خواسته‌شده مطابقت داشته باشد.
    • هرگونه خروجی اضافی منجر به خطاwrong answer خواهد شد.
  • خطاهای برنامه:
    • خطاهای کامپایل (Compilation Error)، خطای بیشتر از حافظه (Run Time Error)، یا اجرای طولانی‌تر از حد (Time Limit Exceeded) منجر به رد پاسخ و اعمال جریمه می‌شود.
  • لپ‌تاپ و شبکه:
    • تیم‌ها باید لپ‌تاپ مجهز به WiFi به همراه داشته باشند.
    • تنظیمات IP باید به‌صورت پیش‌فرض (DHCP) باشد.
  • نرم‌افزارهای موردنیاز:
    • شرکت‌کنندگان باید کامپایلرها و IDEهای موردنیاز را از قبل روی سیستم خود نصب و آزمایش کنند.
  • ارسال کدها:
    • کدها باید از طریق نرم‌افزار PC^2 ارسال شوند.
    • هر فایل کد تنها باید شامل یک فایل C++ یا JAVA باشد.
  • الزامات ویژه زبان‌ها

برای C++

  • فایل‌ها باید با پسوند .cpp ذخیره شوند.
  • نام فایل باید بدون فاصله و فقط شامل حروف الفبا باشد.
  • تابع اصلی به صورتint main() تعریف شده و باید با return 0 خاتمه یابد.
  • کدها با کامپایلر GCC بررسی می‌شوند.

برای JAVA

  • فایل‌ها باید با پسوند .java ذخیره شوند.
  • نام کلاس باید با نام فایل مطابقت داشته باشد.
  • برنامه‌ها باید در default package باشند.
  • کدها با کامپایلر JDK 8 به بالا بررسی خواهند شد.
  • موارد حذف از مسابقه :
  • برهم زدن نظم مسابقه یا شبکه
  • استفاده از ابزارهای غیرمجاز ارتباطی
  • تبادل اطلاعات با تیم‌های دیگر
  • لاگین به حساب تیم‌های دیگر یا قطع ارتباط با نرم‌افزار PC^2
  • مسابقه تمرینی:
  • قبل از شروع رقابت اصلی، یک مسابقه تمرینی برای آشنایی با نرم‌افزار مدیریت مسابقه برگزار می‌شود.
  • مسئولیت‌ها:
  • مشکلات مربوط به کامپایلرها برعهده تیم‌هاست و برگزارکنندگان مسئولیتی در این زمینه ندارند.
  • نتایج مسابقات :
  • نتایج مسابقات، همراه با اهدا مدال و لوح تقدیر، به تفکیک پایه و بر اساس شاخصهای مختلف به صورت محسوس و نامحسوس توسط داوران ارزیابی و در روز اختتامیه اعلام خواهد شد.
  • افرادی که بیشترین امتیاز را کسب کند، برنده مسابقه خواهند بود.
  • با رعایت این قوانین و با استفاده از خلاقیت خود، می‌توانید برنامه ای طراحی کنید که در این مسابقه بدرخشد.
  • اختتامیه مسابقات در سایت رسمی مسابقات به ادرس KIDCOD.IR اطلاع رسانی خواهد شد.
  • هرگونه تغییر در زمان بندی و شیوه اجرایی مسابقات صرفا از طریق سایت رسمی به آدرس KIDCOD.IR اطلاع رسانی خواهد شد و خارج از آن به هیچ عنوان مجاز و مورد تایید کمیته برگزاری نمی باشد.
  • در صورت اصلاحیه های فنی در شیوه نامه مسابقات ، اطلاع رسانی از طریق سایت رسمی حداکثر تا یک هفته قبل از زمان برگزاری انجام خواهد شد.