مقدمه
این لیگ مانند داستان آرش کمانگیر، حکایت دلاوری است که مرزهای ایران را با پرتاب تیری از جان و دل ترسیم کرد؛ تیری که نه تنها نماد دقت و مهارت بود، بلکه نمایانگر نهایت تلاش و فداکاری در لحظهای سرنوشتساز است. امروز، در میدان نبرد دیجیتال، تیر و کمان جای خود را به کدها و الگوریتمها دادهاند و برنامهنویسان نقش آرشهای دوران معاصر را ایفا میکنند.

معرفی لیگ ها
الزامات ویژه زبانها
برای ++C
- فایلها باید با پسوند .cpp ذخیره شوند.
- نام فایل باید بدون فاصله و فقط شامل حروف الفبا باشد.
- تابع اصلی به صورتint main() تعریف شده و باید با return 0 خاتمه یابد.
- کدها با کامپایلر GCC بررسی میشوند.
برای JAVA
- فایلها باید با پسوند .java ذخیره شوند.
- نام کلاس باید با نام فایل مطابقت داشته باشد.
- برنامهها باید در default package باشند.
- کدها با کامپایلر JDK 8 به بالا بررسی خواهند شد.
شرایط شرکت کنندگان
- امکان شرکت بهصورت انفرادی یا تیمهای دو نفره وجود دارد.
- گروه سنی مجاز: پایههای دوره اول و دوم متوسطه مجاز به ثبت نام می باشند.
توجه : دانشآموزان پایههای پایینتر از گروه سنی مجاز، در صورت تمایل میتوانند در این لیگ شرکت کنند؛ اما سنجش آنها بر اساس معیارهای دانشآموزان اولین پایه مجاز صورت خواهد گرفت.
- روند برگزاری مسابقه:
مسابقه بهصورت Local و در محیط ویندوز انجام میشود.
- امکان شرکت بهصورت انفرادی یا تیمهای دو نفره وجود دارد.
- الزامات فنی:
- تسلط به یکی از زبانهای برنامهنویسی ++C یا JAVA ضروری است.
- آشنایی با اصول و روشهای الگوریتمنویسی الزامی است.
- مقدمه :
مسابقات ACM همان میدان نبردی است که در آن هر خط کد، همچون تیری است که با دقت و تمرکز پرتاب میشود و هر الگوریتم بهمنزله مسیری است که میتواند مرزهای دانش و فناوری را گستردهتر کند. این رقابت فرصتی است تا جوانان با مهارتهای برنامهنویسی خود، به مصاف چالشهای پیچیده بروند و همچون آرش کمانگیر، تیر دانش خود را تا دورترین مرزها پرتاب کنند.
اینجا، هر تیم باید در زمانی محدود، با همکاری، خلاقیت و منطق قوی، مسائل الگوریتمی را حل کرده و پرچم توانایی خود را بر بلندای قله دانش برافراشته کند. این مسابقات نهتنها آزمونی برای سنجش مهارتهای فنی است، بلکه بستری برای یادگیری، رشد و تجربهاندوزی خواهد بود.
پس آماده باشید، کمان خود را از دانش پر کنید و تیری از جنس خلاقیت و تمرکز رها کنید؛ چرا که مرزهای نوآوری، منتظر آرشهای دنیای دیجیتال هستند.
- شرایط شرکتکنندگان:
- گروه سنی مجاز: پایههای دوره اول و دوم متوسطه مجاز به ثبت نام می باشند.
توجه : دانشآموزان پایههای پایینتر از گروه سنی مجاز، در صورت تمایل میتوانند در این لیگ شرکت کنند؛ اما سنجش آنها بر اساس معیارهای دانشآموزان اولین پایه مجاز صورت خواهد گرفت.
- امکان شرکت بهصورت انفرادی یا تیمهای دو نفره وجود دارد.
- الزامات فنی شامل:
لپتاپ شارژ شده به همراه سه راهی برق با حداقل سه متر.
- روند برگزاری مسابقه:
مسابقه بهصورت Local و در محیط ویندوز انجام میشود.
- الزامات فنی:
- تسلط به یکی از زبانهای برنامهنویسی C++ یا JAVA ضروری است.
- آشنایی با اصول و روشهای الگوریتمنویسی الزامی است.
- ممنوعیتها:
- استفاده از تلفن همراه، نرمافزارهای ارتباطی، بلوتوث و ابزارهای مشابه ممنوع است.
- استفاده از وسایل ذخیرهسازی اطلاعات مانند فلشمموری، CD و DVD ممنوع است.
- هرگونه تلاش برای مختل کردن شبکه یا سیستمها منجر به حذف تیم خواهد شد.
- سوالات مسابقه:
- تعداد سوالات: 4 سوال
- زمان مسابقه: 3 ساعت
- تلاش شده سوالات به ترتیب آسانی به سختی قرار داده شوند، اما این موضوع تضمینشده نیست.
- تیمهای پشتیبانی (Staff) فقط برای رفع مشکلات نرمافزاری حضور دارند و به سوالات برنامهنویسی پاسخ نمیدهند.
- ردهبندی:
- اولویت با تعداد مسائل حلشده است.
- در صورت تساوی، زمان حل مسائل ملاک خواهد بود.
- ارسال پاسخ اشتباه شامل 20 دقیقه جریمه زمانی است.
- وسایل همراه:
- هر تیم مجاز به همراه داشتن یک کتاب مرجع برنامهنویسی و درصورت نیاز برگ کاغذ A4 است.
- مبادله کتاب یا کاغذ بین تیمها ممنوع است.
- خروجی برنامهها:
- خروجی برنامهها باید دقیقاً با قالب خواستهشده مطابقت داشته باشد.
- هرگونه خروجی اضافی منجر به خطاwrong answer خواهد شد.
- خطاهای برنامه:
- خطاهای کامپایل (Compilation Error)، خطای بیشتر از حافظه (Run Time Error)، یا اجرای طولانیتر از حد (Time Limit Exceeded) منجر به رد پاسخ و اعمال جریمه میشود.
- لپتاپ و شبکه:
- تیمها باید لپتاپ مجهز به WiFi به همراه داشته باشند.
- تنظیمات IP باید بهصورت پیشفرض (DHCP) باشد.
- نرمافزارهای موردنیاز:
- شرکتکنندگان باید کامپایلرها و IDEهای موردنیاز را از قبل روی سیستم خود نصب و آزمایش کنند.
- ارسال کدها:
- کدها باید از طریق نرمافزار PC^2 ارسال شوند.
- هر فایل کد تنها باید شامل یک فایل C++ یا JAVA باشد.
برای C++
- فایلها باید با پسوند .cpp ذخیره شوند.
- نام فایل باید بدون فاصله و فقط شامل حروف الفبا باشد.
- تابع اصلی به صورتint main() تعریف شده و باید با return 0 خاتمه یابد.
- کدها با کامپایلر GCC بررسی میشوند.
برای JAVA
- فایلها باید با پسوند .java ذخیره شوند.
- نام کلاس باید با نام فایل مطابقت داشته باشد.
- برنامهها باید در default package باشند.
- کدها با کامپایلر JDK 8 به بالا بررسی خواهند شد.
- موارد حذف از مسابقه :
- برهم زدن نظم مسابقه یا شبکه
- استفاده از ابزارهای غیرمجاز ارتباطی
- تبادل اطلاعات با تیمهای دیگر
- لاگین به حساب تیمهای دیگر یا قطع ارتباط با نرمافزار PC^2
- مسابقه تمرینی:
- قبل از شروع رقابت اصلی، یک مسابقه تمرینی برای آشنایی با نرمافزار مدیریت مسابقه برگزار میشود.
- مسئولیتها:
- مشکلات مربوط به کامپایلرها برعهده تیمهاست و برگزارکنندگان مسئولیتی در این زمینه ندارند.
- نتایج مسابقات :
- نتایج مسابقات، همراه با اهدا مدال و لوح تقدیر، به تفکیک پایه و بر اساس شاخصهای مختلف به صورت محسوس و نامحسوس توسط داوران ارزیابی و در روز اختتامیه اعلام خواهد شد.
- افرادی که بیشترین امتیاز را کسب کند، برنده مسابقه خواهند بود.
- با رعایت این قوانین و با استفاده از خلاقیت خود، میتوانید برنامه ای طراحی کنید که در این مسابقه بدرخشد.
- اختتامیه مسابقات در سایت رسمی مسابقات به ادرس KIDCOD.IR اطلاع رسانی خواهد شد.
- هرگونه تغییر در زمان بندی و شیوه اجرایی مسابقات صرفا از طریق سایت رسمی به آدرس KIDCOD.IR اطلاع رسانی خواهد شد و خارج از آن به هیچ عنوان مجاز و مورد تایید کمیته برگزاری نمی باشد.
- در صورت اصلاحیه های فنی در شیوه نامه مسابقات ، اطلاع رسانی از طریق سایت رسمی حداکثر تا یک هفته قبل از زمان برگزاری انجام خواهد شد.