معرفی لیگ ها​

برای مشاهده ی فایل کامل شیوه نامه ی ربات مسیریاب کیوآر کد را اسکن نمایید.
Picture7

معرفی لیگ

شرایط ربات

  • ابعاد ربات: حداکثر ابعاد ربات باید 30 ×30 سانتیمتر باشد.
  • وزن ربات با باتری: حداکثر وزن ربات 2کیلوگرم باشد.
  • ارتفاع ربات: محدودیتی برای ارتفاع ربات ندارید
  • کنترل ربات: کنترل ربات باید به صورت هوشمند و خودکار باشد. ربات باید قادر باشد به طور مستقل و بدون نیاز به کنترل دستی یا خارجی (ریموت یا سیمی) مسیر را تشخیص داده و حرکت کند. استفاده از هر نوع کنترل انسانی (چه سیمی و چه بی‌سیم) در طول مسابقهممنوعاست.
  • باتری ربات: ولتاژ تغذیه ربات محدودیت ندارد .
  • بدنه ربات: می‌تواند از جنس فلز، چوب، پلاستیک یا پلکسی باشد. محدودیتی در استفاده از قطعات مختلف برای ساخت ربات وجود ندارد.
  • برنامه نویسی: برنامه‌نویسی ربات با هر زبان برنامه‌نویسی ممکن بوده و محدودیتی ندارد.

قوانین اجرایی مسابقه

  • زمان‌بندی: زمان مشخص شده برای هر مرحله باید دقیقاً رعایت شود و در صورت گذشتن زمان، آن مرحله بسته می‌شود.
  • عدم حضور هنگام فراخوانی نوبت: اگر تیمی به مدت ۱ دقیقه پس از فراخوانی نوبت در محل ورود حاضر نباشد، نوبت آن تیم حذف می‌شود. اگر این اتفاق سه بار تکرار شود، تیم از مسابقه حذف خواهد شد.
  • تصمیم داوری: هرگونه تصمیم نهایی در خصوص مسائل مسابقه به عهده داوران است.
    • مقدمه :
    • لیگ ربات مسیریاب یک رقابت هیجان‌انگیز است که در آن دانش‌آموزان باید ربات‌هایی هوشمند طراحی کنند تا مسیرهای پیچیده را از روی خطوط مشخص پیدا کرده و طی کنند. این مسابقه علاوه بر ارزیابی توانایی‌های فنی، به تیم‌ها اجازه می دهد که ربات‌های خود را با الهام از شخصیت‌های اسطوره‌های ایرانی مانند سهراب، طراحی کنند. هدف آن تقویت مهارت‌های رباتیک و خلاقیت در کنار حفظ هویت فرهنگی است. این رقابت فرصتی است برای به‌کارگیری فناوری‌های پیشرفته و مفاهیم علمی در طراحی ربات‌های هوشمند.

     

    • شرایط تیم :
    • گروه سنی: این مسابقه ویژه دانش‌آموزان مقاطع پایه های سوم ، چهارم ، پنجم و ششم دبستان است.
    • توجه : دانش‌آموزان پایه‌های پایین‌تر از گروه سنی مجاز، در صورت تمایل می‌توانند در این لیگ شرکت کنند؛ اما سنجش آن‌ها بر اساس معیارهای دانش‌آموزان اولین پایه مجاز صورت خواهد گرفت. لازم به ذکر است که دانش‌آموزان پایه های بالاتر از گروه سنی مجاز، امکان شرکت در این لیگ را نخواهند داشت.
    • تعداد اعضای هر تیم: هر تیم می‌تواند به‌صورت انفرادی یا حداکثر تیم‌های ۴ نفره از یک پایه تحصیلی تشکیل ‌شود.
    • تعیین نام تیم : هر تیم بایستی نامی برای خود انتخاب کند و در زمین مسابقه با آن نام شناخته می شود.
    • استفاده از لباسها و لوگو و برند : شرکت کنندگان می توانند از لباسهای خاص فوتبالیستها یا جنگجویان شاهنامه برای پوشش خود و یا طراحی رباتهایشان استفاده نمایند.
    • زمین مسابقه
    • ابعاد زمین ۲.25*1.50 متر میباشد.
    • زمین مسابقه از جنس بنر میباشد و کاملا برروی زمین یا میز قرار دارد.
    • زمین مسابقه دارای روکش سبز رنگ و کاملا شبیه زمین فوتبال خط کشی شده است .
    • دورتا دور زمین یک لبه ی5 سانتیمتری کشیده شده که توپ از زمین خارج نشود.
    • ابعاد دروازه ۱۷*۴0 سانتیمتر میباشد
    • تخلفات
    • ضربه مستقیم به ربات حریف از کناره ها ویا از پشت بدون در نظر گرفتن محل توپ و جهت حرکت توپ در زمین یک امتیاز کسر میگردد.
    • وارد شدن افراد تیم به محوطه زمین مسابقه منجر به حذف تیم شرکت کننده می شود.
    • کشیدن سیم کنترل ربات در حین انجام مسابقه موجب کسر یک امتیاز خواهد شد.
    • جابجا کردن ربات خود یا حریف در حین انجام مسابقه موجب کسر یک امتیاز خواهد شد.
    • شرکت‌کنندگان در حین اجرای مسابقه مجاز به دست زدن به ربات خود نیستند و موجب کسر دو امتیاز خواهد شد.
    • هر5 امتیاز منفی منجر به کسر شدن یک گل میشود
    • تیم هایی که از کنترل بی سیم استفاده میکنند هرگونه اختلال فرکانسی و یا وجود نویز به عهده خود تیم ها میباشد. ربات هایی که از کنترل سیم دار استفاده میکنند دقت کنند که سیم ربات نباید زیر ربات حریف رفته و یا مانع حرکت ربات حریف گردد که این نیز خطا محسوب می شود. (در انتخاب اندازه سیم های کنترل ربات دقت فرمایید)
    • در هر مرحله ای که داور تشخیص دهد خطایی رخ داده است، می تواند اعلام پنالتی نماید.
    • شرایط مسابقه:

    سیستم شوتر ربات باید قادر باشد توپ مسابقه را ضربه یا شوت بزند . توپ مسابقه در ابعاد توپ پینگ پنگ است. مسابقه در دو نیمه ۲ دقیقه‌ای و با تعویض زمین مسابقه در بین دو نیمه برگزار خواهد شد .دو ربات حریف در دو طرف زمین جلوی دروازه خود قرار میگیرند ،توپ در وسط زمین قرار دارد. با سوت داور دو ربات باید یه سمت توپ حرکت کنند ، هر رباتی سریعتر به توپ برسد، شروع کننده مسابقه است. دو ربات باید تلاش کنند تا توپ را به دروازه حریف هدایت کند و ربات حریف باید مانع رسیدن توپ به دروازه خود شود. درنهایت ، هر کدام از ربات ها که تا پایان زمان بازی گل بیشتری به ثمر برساند،برنده مسابقه میشود.

    اگر در مدت زمان تعیین شده هیچکدام از دو ربات نتوانند گل بزنند و یا در صورت تساوی دو ربات در دو نیمه، قانونی پنالتی اجرا خواهد شد .

    توجه داشته باشید در مسابقات ربات فوتبالیست هدف گل زدن به حریف می باشد و تیم ها باید از درگیری بین ۲ ربات کاملا خودداری کرده و صرفا به فوتبال بازی کردن بپردازند.همچنین اگر رباتی عمدا صرف نظر از محل قرارگیری توپ به ربات حریف ضربه بزند اخطار انضباطی دریافت خواهد کرد. در نهایت  تیم های برنده در گروه برنده ها و تیم های بازنده در گروه بازنده ها به رقابت میپردازند. پس از این مرحله مسابقه به صورت حذفی برگزار میشود. در نهایت یک فینال و یک دیدار رده بندی برگزار میشود که نفرات اول تا سوم معرفی میشوند.

    • نحوه پنالتی:

    در صورت تساوی دو تیم در تایم مشخص مسابقه قانون پنالتی اجرا میشود.

    در قانون پنالتی، ربات تیم مقابل به طور کامل زمین را ترک نموده و تیم صاحب توپ از مکان مشخص شده توسط داور از وسط زمین اقدام به شوت زنی خواهد کرد. در صورت مساوی شدن هردو تیم در ضربات پنالتی ، تا 3 مرتبه ضربه پنالتی تکرار می‌شود ، اگر باز هم هر دو تیم مساوی شدند یکبار دیگر پنالتی از نقطه شروع عقب تر خواهدبود در صورت تساوی مجدد قانون قرعه کشی اجرا میشود.

    حضور والدین و یا همراهان غیرشرکت‌کننده در مسابقه که فاقد کارت مسابقه باشند، تنها مجاز به تماشا از سکوها هستند و در صورت ورود به محوطه مسابقات به عنوان تخلف انضباطی محسوب می‌شود. هر یک از داوران مجازند نسبت به دریافت کارت مسابقه فرد خاطی اقدام کرده و دانش‌آموز متخلف را از مسابقه اخراج کنند و هرگونه توهین به داور یا اعضای تیم حریف، خلل در برگزاری مسابقه طبق نظر کمیته برگزاری مسابقات بررسی خواهد شد و ممکن است منجر به حذف تیم از کل مسابقات شود.

    • نتایج مسابقات :
    • نتایج مسابقات، همراه با اهدا مدال و لوح تقدیر، به تفکیک پایه تحصیلی و بر اساس شاخصهای مختلف به صورت محسوس و نامحسوس توسط داوران ارزیابی و در روز اختتامیه به تفکیک اعلام خواهد شد.
    • برندگان نهایی مسابقات فوتبالیست بر اساس جدول حذفی مشخص خواهند شد.
    • اختتامیه مسابقات در سایت رسمی مسابقات به ادرس KIDCOD.IR اطلاع رسانی خواهد شد.
    • هرگونه تغییر در زمان بندی و شیوه اجرایی مسابقات صرفا از طریق سایت رسمی به آدرس KIDCOD.IR اطلاع رسانی خواهد شد و خارج از آن به هیچ عنوان مجاز و مورد تایید کمیته برگزاری نمی باشد.
    • در صورت اصلاحیه های فنی در شیوه نامه مسابقات ، اطلاع رسانی از طریق سایت رسمی حداکثر تا یک هفته قبل از زمان برگزاری انجام خواهد شد.