معرفی لیگ ها
برای مشاهده ی فایل کامل شیوه نامه ی ربات فوتبالیست کیوآر کد را اسکن نمایید.
معرفی لیگ
شرایط ربات
- وزن ربات: حداکثر 2 کیلوگرم.
- ابعاد ربات: حداکثر ابعاد ربات باید 30×30 سانتیمتر باشد.
- منبع تغذیه: استفاده از هر نوع منبع تغذیه برای رباتها مجاز است، با این شرط که حداکثر ولتاژ از ۱۲ ولت تجاوز نکند.
- در صورت استفاده از کنترل سیم دار ،طول سیم مورد نظر باید حداقل باید 1 متر باشد
- برد استفاده شده بر روی ربات از هر نوعی میتواند باشد(ربات میتواند کنترل از راه دور،هوشمند و یا کنترلی باشد).
- ربات باید دارای سیستمی برای شوت زدن توپ باشد.
- جنس بدنه ربات: بدنه ربات میتواند از جنس فلز، پلاستیک یا پلکسی گلاس باشد. هیچ محدودیتی در استفاده از قطعات مختلف برای ساخت ربات وجود ندارد.
قوانین عمومی
- هر تیم تنها میتواند یکبار در زمین مسابقه حاضر شود.
- زمان تست برای رباتها در زمین مسابقه وجود ندارد و به محض قرار دادن ربات بر روی زمین، مسابقه آغاز خواهد شد.
- در حین رقابت، اگر به هر دلیلی برد راهانداز یا باتری از ربات جدا شود، داور بدون توقف زمان، به یکی از اعضای تیم اجازه میدهد تا آن را مجدداً روی ربات نصب کند. لازم به ذکر است که در این صورت، زمان تیم، از دست خواهد رفت.
- توپ زمین مسابقه از جنس توپ پینگ پونگ میباشد.
- مقدمه :
در دنیای پهلوانان و اسطورهها، همیشه در نبردهایی بزرگ و پرشور، شجاعت و عزمی راسخ تعیینکننده است. لیگ رباتهای فوتبالیست، همانند یک میدان رقابت است که در آن رباتها باید به رقابت پرداخته و توپ را به دروازه حریف برسانند. در این بخش از مسابقات کید کد، همانند پهلوانانی چون رستم و اسفندیار، دانش آموزان باید با همت و ارادهای فولادین، در هر حرکت و پاس، استراتژی و دقت را به کار گیرند. نه فقط فوتبال، بلکه شجاعت، کار تیمی، و روحیه پهلوانی شماست که در این میدان پیروز میشود. اینجا جایی است که استعدادهای دانش آموزان به میدان آمده و فرصت درخشش پیدا میکنند.
- شرایط تیم :
- گروه سنی: این مسابقه ویژه دانشآموزان مقاطع پایه های سوم ، چهارم ، پنجم و ششم دبستان است.
- توجه : دانشآموزان پایههای پایینتر از گروه سنی مجاز، در صورت تمایل میتوانند در این لیگ شرکت کنند؛ اما سنجش آنها بر اساس معیارهای دانشآموزان اولین پایه مجاز صورت خواهد گرفت. لازم به ذکر است که دانشآموزان پایه های بالاتر از گروه سنی مجاز، امکان شرکت در این لیگ را نخواهند داشت.
- تعداد اعضای هر تیم: هر تیم میتواند بهصورت انفرادی یا حداکثر تیمهای ۴ نفره از یک پایه تحصیلی تشکیل شود.
- تعیین نام تیم : هر تیم بایستی نامی برای خود انتخاب کند و در زمین مسابقه با آن نام شناخته می شود.
- استفاده از لباسها و لوگو و برند : شرکت کنندگان می توانند از لباسهای خاص فوتبالیستها یا جنگجویان شاهنامه برای پوشش خود و یا طراحی رباتهایشان استفاده نمایند.
- زمین مسابقه
- ابعاد زمین ۲.25*1.50 متر میباشد.
- زمین مسابقه از جنس بنر میباشد و کاملا برروی زمین یا میز قرار دارد.
- زمین مسابقه دارای روکش سبز رنگ و کاملا شبیه زمین فوتبال خط کشی شده است .
- دورتا دور زمین یک لبه ی5 سانتیمتری کشیده شده که توپ از زمین خارج نشود.
- ابعاد دروازه ۱۷*۴0 سانتیمتر میباشد
- تخلفات
- ضربه مستقیم به ربات حریف از کناره ها ویا از پشت بدون در نظر گرفتن محل توپ و جهت حرکت توپ در زمین یک امتیاز کسر میگردد.
- وارد شدن افراد تیم به محوطه زمین مسابقه منجر به حذف تیم شرکت کننده می شود.
- کشیدن سیم کنترل ربات در حین انجام مسابقه موجب کسر یک امتیاز خواهد شد.
- جابجا کردن ربات خود یا حریف در حین انجام مسابقه موجب کسر یک امتیاز خواهد شد.
- شرکتکنندگان در حین اجرای مسابقه مجاز به دست زدن به ربات خود نیستند و موجب کسر دو امتیاز خواهد شد.
- هر5 امتیاز منفی منجر به کسر شدن یک گل میشود
- تیم هایی که از کنترل بی سیم استفاده میکنند هرگونه اختلال فرکانسی و یا وجود نویز به عهده خود تیم ها میباشد. ربات هایی که از کنترل سیم دار استفاده میکنند دقت کنند که سیم ربات نباید زیر ربات حریف رفته و یا مانع حرکت ربات حریف گردد که این نیز خطا محسوب می شود. (در انتخاب اندازه سیم های کنترل ربات دقت فرمایید)
- در هر مرحله ای که داور تشخیص دهد خطایی رخ داده است، می تواند اعلام پنالتی نماید.
- شرایط مسابقه:
سیستم شوتر ربات باید قادر باشد توپ مسابقه را ضربه یا شوت بزند . توپ مسابقه در ابعاد توپ پینگ پنگ است. مسابقه در دو نیمه ۲ دقیقهای و با تعویض زمین مسابقه در بین دو نیمه برگزار خواهد شد .دو ربات حریف در دو طرف زمین جلوی دروازه خود قرار میگیرند ،توپ در وسط زمین قرار دارد. با سوت داور دو ربات باید یه سمت توپ حرکت کنند ، هر رباتی سریعتر به توپ برسد، شروع کننده مسابقه است. دو ربات باید تلاش کنند تا توپ را به دروازه حریف هدایت کند و ربات حریف باید مانع رسیدن توپ به دروازه خود شود. درنهایت ، هر کدام از ربات ها که تا پایان زمان بازی گل بیشتری به ثمر برساند،برنده مسابقه میشود.
اگر در مدت زمان تعیین شده هیچکدام از دو ربات نتوانند گل بزنند و یا در صورت تساوی دو ربات در دو نیمه، قانونی پنالتی اجرا خواهد شد .
توجه داشته باشید در مسابقات ربات فوتبالیست هدف گل زدن به حریف می باشد و تیم ها باید از درگیری بین ۲ ربات کاملا خودداری کرده و صرفا به فوتبال بازی کردن بپردازند.همچنین اگر رباتی عمدا صرف نظر از محل قرارگیری توپ به ربات حریف ضربه بزند اخطار انضباطی دریافت خواهد کرد. در نهایت تیم های برنده در گروه برنده ها و تیم های بازنده در گروه بازنده ها به رقابت میپردازند. پس از این مرحله مسابقه به صورت حذفی برگزار میشود. در نهایت یک فینال و یک دیدار رده بندی برگزار میشود که نفرات اول تا سوم معرفی میشوند.
- نحوه پنالتی:
در صورت تساوی دو تیم در تایم مشخص مسابقه قانون پنالتی اجرا میشود.
در قانون پنالتی، ربات تیم مقابل به طور کامل زمین را ترک نموده و تیم صاحب توپ از مکان مشخص شده توسط داور از وسط زمین اقدام به شوت زنی خواهد کرد. در صورت مساوی شدن هردو تیم در ضربات پنالتی ، تا 3 مرتبه ضربه پنالتی تکرار میشود ، اگر باز هم هر دو تیم مساوی شدند یکبار دیگر پنالتی از نقطه شروع عقب تر خواهدبود در صورت تساوی مجدد قانون قرعه کشی اجرا میشود.
حضور والدین و یا همراهان غیرشرکتکننده در مسابقه که فاقد کارت مسابقه باشند، تنها مجاز به تماشا از سکوها هستند و در صورت ورود به محوطه مسابقات به عنوان تخلف انضباطی محسوب میشود. هر یک از داوران مجازند نسبت به دریافت کارت مسابقه فرد خاطی اقدام کرده و دانشآموز متخلف را از مسابقه اخراج کنند و هرگونه توهین به داور یا اعضای تیم حریف، خلل در برگزاری مسابقه طبق نظر کمیته برگزاری مسابقات بررسی خواهد شد و ممکن است منجر به حذف تیم از کل مسابقات شود.
- نتایج مسابقات :
- نتایج مسابقات، همراه با اهدا مدال و لوح تقدیر، به تفکیک پایه تحصیلی و بر اساس شاخصهای مختلف به صورت محسوس و نامحسوس توسط داوران ارزیابی و در روز اختتامیه به تفکیک اعلام خواهد شد.
- برندگان نهایی مسابقات فوتبالیست بر اساس جدول حذفی مشخص خواهند شد.
- اختتامیه مسابقات در سایت رسمی مسابقات به ادرس KIDCOD.IR اطلاع رسانی خواهد شد.
- هرگونه تغییر در زمان بندی و شیوه اجرایی مسابقات صرفا از طریق سایت رسمی به آدرس KIDCOD.IR اطلاع رسانی خواهد شد و خارج از آن به هیچ عنوان مجاز و مورد تایید کمیته برگزاری نمی باشد.
- در صورت اصلاحیه های فنی در شیوه نامه مسابقات ، اطلاع رسانی از طریق سایت رسمی حداکثر تا یک هفته قبل از زمان برگزاری انجام خواهد شد.