شیوه نامه مسابقات برنامه نویسی بلوکی

برای مشاهده ی فایل کامل شیوه نامه ی برنامه نویسی بلوکی هوشمند کیوآر کد را اسکن نمایید.
برنامه نویسی بلوکی

اسکرچ یک زبان برنامه نویسی مخصوص کودکان است که دانش پژوهان آموزش می بینند تا به جای استفاده از بازی ها و انیمیشن هایی که توسط دیگران ساخته شده است خودشان به تولید و اشتراک گذاری یک بازی یا انیمیشن با دوستانشان بپردازند.

در این محتوا با لیگ های موجود در مسابقه و نحوه و شرایط شرکت در مسابقه آشنا میشوید. امید است که با همراهی دانش آموزان عزیز یک رقابت جذاب و دوستانه را در محیط دانشگاهی تجربه کنیم.

در پایان مسابقات به رسم یادبود و ایجاد انگیزه برای دانش آموزان عزیز مراسم اختتامیه همراه با اهدای جوائز و لوح تقدیر برگزار خواهد شد.

شرایط و قوانین شرکت کنندگان

مسابقه حضوری اسکرچ و اسکرچ جونیور در محل تعیین شده در شهر تهران به همراه دانش آموزان عزیز برگزار میشود.

در ادامه مفصل به توضیح و تعریف هر 2 لیگ میپردازیم. لطفا با دقت همه مطالب را بخوانید تا در روز مسابقه هیچ ابهامی وجود نداشته باشد.

شرایط شرکت در این 2 لیگ:

لیگ معکوس :

شرایط شرکت در لیگ معکوس :
  • شرکت به صورت گروهی یا انفرادی
  • مسابقه اسکرچ و اسکرچ جونیور
  • دانش آموزان پایه اول تا ششم
  • آشنایی با برنامه اسکرچ یا اسکرچ جونیور
  • به همراه داشتن سیستم شخصی و یک فلش
  • اینترنت در صورت نیاز به دانلود کاراکترها از مرورگر وب
  • مدت زمان برگزاری مسابقه 60 دقیقه است که در ابتدای مسابقه فایل های لازم در اختیار بچه ها قرار میگیرد.

لیگ افسانه گو :

شرایط شرکت در لیگ افسانه گو :
  • شرکت به صورت گروهی یا انفرادی
  • مسابقه اسکرچ و اسکرچ جونیور
  • دانش آموزان پایه اول تا ششم
  • آشنایی با برنامه اسکرچ یا اسکرچ جونیور
  • توانایی خواندن از روی متن تایپ شده توسط دانش آموز
  • به همراه داشتن سیستم شخصی و یک فلش
  • اینترنت در صورت نیاز به دانلود کاراکترها از مرورگر وب
  • مدت زمان برگزاری مسابقه 60 دقیقه است که در ابتدای مسابقه فایل های لازم در اختیار بچه ها قرار میگیرد.

افسانه داستانی است که براساس تخیل ساخته شده باشد و قصه هایی است که برای کودکان تعریف میشود.

حضور والدین و یا همراهان غیر شرکت کننده در مسابقه که فاقد کارت مسابقه باشند فقط مجاز به تماشا از سکوه ها بوده و در صورت ورود به محوطه مسابقات به عنوان تخلف انضباطی بوده و هر کدام از داوران مجازند نسبت به دریافت کارت مسابقه فرد خاطی اقدام و در هر مرحله ای که باشد می بایست دانش اموز از مسابقه اخراج گردد .

قوانین برگزاری مسابقه

مسابقه حضوری اسکرچ و اسکرچ جونیور :

مسابقه حضوری اسکرچ و اسکرچ جونیور در محل تعیین شده در شهر تهران به همراه دانش آموزان عزیز برگزار میشود.

بخش حضوری

مسابقه حضوری اسکرچ در دانشگاه صنعتی شریف به همراه دانش آموزان عزیز برگزار میشود.
در ادامه مفصل به توضیح و تعریف هر 3 لیگ میپردازیم. لطفا با دقت همه مطالب را بخوانید تا در روز مسابقه هیچ ابهامی وجود نداشته باشد.
شرایط شرکت در این 3 لیگ:

لیگ معکوس

شرایط شرکت در لیگ معکوس

شرکت به صورت گروهی یا انفرادی

مسابقه اسکرچ و اسکرچ جونیور

دانش آموزان پایه اول تا ششم

آشنایی با برنامه اسکرچ یا اسکرچ جونیور

در علم رایانه به مشکلاتی که در برنامه نویسی پیش می آید باگ یا اشکال نرم افزاری گفته میشود. حل مشکلات نرم افزاری به دو صورت انجام می‌پذیرد: اول با داشتن کد اصلی برنامه. دوم با داشتن خود فایل اصلی برنامه. در صورتی که فایل اصلی در اختیار باشد، می‌تواند به کمک علم مهندسی معکوس این کار را انجام داد.
در لیگ معکوس فایل یک پروژه که دارای اشکال است به همراه ویدیوی نهایی پروژه که بدون اشکال است در اختیار دانش آموزان قرار میگیرد و دانش آموزان باید در پی حل مشکل پروژه اصلی و جایگزینی کدهای درست باشند. توجه داشته باشید که تایم در این لیگ محدود است و روز مسابقه زمان مورد نیاز برای این لیگ توسط داور تعیین میشود.

لیگ افسانه گو​

شرایط شرکت در لیگ افسانه گو

شرکت به صورت گروهی یا انفرادی
مسابقه اسکرچ و اسکرچ جونیور
 دانش آموزان پایه اول تا ششم
آشنایی با برنامه اسکرچ یا اسکرچ جونیور
توانایی خواندن از روی متن تایپ شده توسط دانش آموز

افسانه داستانی است که براساس تخیل ساخته شده باشد و قصه هایی است که برای کودکان تعریف میشود.
در لیگ افسانه گو یک قصه روی برگه به دانش آموزان تحویل داده میشود و در مدت زمان معینی باید با توجه به داستان تعریف شده بچه ها پروژه خود را بسازند، از شخصیت های موجود در کتابخانه اسکرچ یا اینترنت یا حتی خودشان طراحی کنند، میتوانند استفاده کنند. کدنویسی پروژه باید طبق توضیحات و روند داستان انجام شود.

نکات لیگ اسکرچ و اسکرچ جونیور

  • در لیگ معکوس شامل 2 بخش زرد و قرمز که به ترتیب آسان و سخت هستند. در صورت حل هر بخش امتیاز برای افراد شرکت کننده در مسابقه لحاظ میشود. اگه نتوانستید حل کنید اشکالی نداره ما بهتون تا هرجایی که مسابقه رو حل کردید امتیازش رو میدهیم. مهم تلاش شماست!

    • در مسابقه حضوری دانش آموزان میتوانند هم به صورت انفرادی و هم به صورت گروهی شرکت کنند. مجموع امتیازات در هر 2 لیگ فرد یا گروه برنده را مشخص خواهد کرد. در صورت گروهی بودن تعداد اعضای گروه حداکثر 3 نفر باید باشد.
    • هر شرکت کننده موظف است کلیه وسایل مورد نیاز را به همراه خود داشته باشد وسایل مورد نیاز (لپ تاپ یا تبلت (سعی کنید حتما شارژ داشته باشد)، خودکار، دفتر … یا هر وسیله ای که فکر میکنید ممکن در طول مسابقه بهش نیاز داشته باشید.
    • کمیته برگزاری مسابقه هیچ مسئولیتی در قبال تامین لپ تاپ یا تبلت یا شارژر ندارد!
    • ( هیچ الزامی برای شرکت به صورت گروهی نیست ولی در صورت شرکت به صورت گروهی امکان حل بخش های مسابقه برای دانش آموزان راحت تر می باشد )