شیوه نامه مسابقات رباتیک

برای مشاهده ی فایل کامل شیوه نامه ی رباتیک کیوآر کد را اسکن نمایید.

رباتیک شامل طراحی، ساخت، برنامه نویسی ، بهره برداری و استفاده از ربات ها است. هدف رباتیک طراحی ماشین‌هایی است که می‌توانند به انسان کمک کنند و ماشین‌هایی را توسعه می‌دهد که می‌توانند جایگزین انسان‌ها شوند و اعمال انسان را تکرار کنند. رباتیک ترکیبی از رشته های مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی اطلاعات، مکاترونیک، الکترونیک، مهندسی زیستی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی کنترل، مهندسی نرم افزار، ریاضیات و غیره است.بنابراین رباتیک یک رشته به سرعت در حال رشد است و در صنعت های مختلف تاثیر بسزایی داشته است. ربات‌ها در موقعیت‌های زیادی برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار میگیرند در نتیجه داشتن ذهن خلاق لازمه ورود به این رشته است که همه کودکان دارای ذهن فعال و خلاقی هستند و تنها نیاز به پرورش آن در راه صحیح و با روش مناسب دارند. آشنایی دانش آموزان از سنین کم با رباتیک و توانایی ساخت و طراحی ربات، باعث ایجاد روحیه خودباوری و ارتقای توانمندی آنها ، علاقه به موضوعات علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات ، تقویت مهارت برنامه نویسی ، آموزش حل مسئله و کار گروهی و توسعه خلاقیت میشود.

ربات ها به صورت کاملا آماده آورده شود.

اهداف مسابقه کید کد شریف:

 

1)کشف استعدادهای دانش آموزان در زمینه مکانیک -الکترونیک و برنامه نویسی

2)ایجاد هیجان آموزش و یادگیری

3)توانمندسازی کودکان و نوجوانان در زمینه دانش های رباتیکی

4)رشد خلاقیت دانش آموزان در بین دانش اموزان دوره اول و دوم ابتدایی برگزار خواهد شد.

 

معرفی مسابقات:

 

  • کلیه مراحل ثبت نام در سایت kidcod.ir انجام خواهد شد.
  • در پایان مسابقات جهت ایجاد انگیزه برای دانش آموزان جوایز ویژه به برگزیدگان اهدا خواهد شد.
  • به کلیه شرکت کنندگان گواهی شرکت در مسابقات اهدا خواهد شد.
  • این دوره از مسابقات با حمایت و مشارکت دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تربیت مدرس و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تعدادی از اسپانسرهای علاقه مند به حوزه کودک و نوجوان برگزار خواهد شد.
  • مسابقات به صورت حضوری در محل دانشگاه صنعتی شریف برگزار خواهد شد.

معرفی لیگ ها

راهنمای ربات کنترلی حل ماز

شرایط تیم :
  • گروه سنی : دانش آموزان دوره اول و دوم و سوم دبستان
  • تعداد اعضای هر تیم: حداقل ۱ نفر و حداکثر۴ نفر
 شرایط ربات :
  • وزن ربات : آزاد
  • ابعاد ربات : آزاد
  • منبع تغذیه : حداکثر ۱۲ ولت
 قوانین عمومی :
  • هر ربات تنها میتواند یکبار و برای یک تیم در مسابقه استفاده شود .
  • ابعاد زمین طول ۳ متر و عرض ۲و۵ متر است. و ابعاد مسیر که ربات باید درآن حرکت کند ۷۵ سانتی متر است.
  • بدنه ربات میتواند از نوع فلزی، پلاستیک یا پلکسی باشد. محدودیتی در استفاده از قطعات مختلف برای ساخت ربات وجد ندارد.
  • ربات باید از نقطه start شروع کرده و در کمترین زمان به نقطه  finish برسد.
در زمان شروع مسابقه داور یک زمان ۳ دقیقه ای به هر تیم جهت روشن کردن برد راه انداز خود و آماده سازی ربات می دهد و شرکت کنندگان در حین اجرای مسابقه اجازه دست زدن به ربات خود را ندارند. هر گونه تماس شخص با ربات در زمان اجرای مسابقه باعث حذف آن تیم می شود. در حین رقابت اگر به هر دلیلی برد راه انداز یا باتری نصب شده از ربات جدا شده و یا بیفتد، داور بدون نگه داشتن زمان، به یکی از اعضای گروه اجازه می دهد که آن را روی ربات نصب کند.رباتها می بایست در مسیر مشخص از ابتدای مسیر حرکت کرده و تا انتهای مسیر را طی کنند. طول مسیر دارای دیواره هایی است که ربات ها نباید با آن برخورد داشته باشند. در صورتبرخورد ربات ها با دیواره ، امتیاز منفی کسب میکنند.تخلفات:
  • کشیدن سیم کنترل ربات در حین انجام مسابقه یک امتیاز منفی خواهد داشت
  • جابجا کردن ربات با دست در حین انجام مسابقه  دو امتیاز منفی خواهد داشت.

راهنمای ربات جنگجو

شرایط تیم:
  • گروه سنی : پایه چهارم به بالا
  • تعداد اعضای هر تیم: حداقل ۱ نفر و حداکثر ۴ نفر
شرایط ربات:
  • ابعاد ربات : حداکثر ۵۰*۵۰*۵۰ cm
  • وزن ربات : حداقل ۱kg و حداکثر ۵ kg
  • کنترل ربات : سیم دار یا بی سیم
  • باتری ربات : حداکثر ۲۴ ولت
  • بدنه ربات میتواند از نوع فلزی، پلاستیک یا پلکسی باشد ، محدودیتی در استفاده از قطعات مختلف برای ساخت ربات وجود ندارد.
شرایط مسابقه:
زمین مسابقه به ابعاد ۳*۳ میباشد.تیمهای شرکت کننده در گروهای ۴ تیمی تقسیم بندی میشوند و تیم های هر گروه با یکدیگر به رقابت میپردازند . مدت زمان هر مسابقه ۵ دقیقه است. تیم های اول و دوم هرگروه به مرحله بعد صعود میکنند.تیم اول گروه فرد با تیم دوم گروه زوج و تیم دوم گروه فرد با تیم اول گروه زوج رقابت میکنند (مثلا تیم اول گروه A با تیم دوم گروه B).  پس از این مرحله مسابقه به صورت حذفی برگزار میشود. در نهایت یک فینال و یک دیدار رده بندی برگزار میشود که نفرات اول تا سوم معرفی میشوند. تیم هایی که از کنترل بی سیم استفاده میکنند هرگونه اختلال فرکانسی و یا وجود نویز به عهده خود  تیم ها میباشد. ربات هایی که از کنترل سیم دار استفاده میکنند دقت کنند که سیم ربات نباید زیر ربات حریف رفته و یا مانع حرکت ربات حریف گردد که این نیز خطا محسوب می شود. (در انتخاب اندازه سیم های کنترل ربات دقت فرمایید)
شرایط برنده شدن:تیمی برنده است که ربات حریف را به چاله ها انداخته یا باعث از کار افتادن آن ها شوند. اگر رباتی به مدت ۱۰ ثانیه بدون حرکت باشد،توسط داور بازنده اعلام میشود. درمرحله حذفی مساوی نداریم ،اگر رباتی در وقت قانونی موفق به شکست حریف نشد،دو تیم باید در مرحله پرچم به رقابت با یکدیگر بپردازند.! قانون پرچم بدین صورت است که پس از پایان وقت قانونی دو پرچم در دو طرف میز قرار داده میشوند و به دو ربات ۲ دقیقه فرصت داده میشود تا به سمت پرچم ربات حریف حرکت کنند .رباتی برنده است که سریع تر به پرچم حریف برسد(اگر در حین برگزاری مسابقه در وقت پرچم ،رباتی داخل چاله بیافتد یا از حرکت بایستد ،ربات حریف برنده اعلام میشود.)
خطا:ربات ها باید فاقد سلاح های پرتابی، سلاح آتش زا ،امکان اتتشار مایعات باشند. استفاده از ربات با قابلیت پرواز ممنوع است. هرگونه لمس ربات ها توسط اعضای تیم ها ممنوع است.درصورت انجام این عمل به گروه خاطی اخطار داده میشود یا بازنده آن مسابقه خواهد شد(اگر تیمی اخطار بگیرد در صورت مساوی شدن در وقت قانونی ، تیم حریف، برنده اعلام خواهد شد) هر گونه توهین به داور یا اعضای تیم حریف، خلل در برگزاری مسابقه طبق نظر کمیته برگزاری مسابقات بررسی خواهد شد و امکان حدف تیم از کل مسابقات را خواهد داشت. هرگونه ایجاد نویز عمدی توسط شرکت کنندگان باعث حذف تیم آن ها خواهد شد.

راهنمای ربات فوتبالیست

شرایط تیم :

  • گروه سنی : پایه سوم ، چهارم ، پنجم و ششم
  • تعداد اعضای هر تیم: حداکثر ۴ نفر

شرایط ربات:

  • ابعاد ربات : حداکثر ۲۵*۲۵*۲۵
  • وزن ربات : حداکثر ۲ kg
  • کنترل ربات : سیم دار یا بی سیم
  • باتری ربات : حداکثر ۱۲ ولت
  • در صورت استفاده از کنترل سیم دار ، طول سیم مورد نظر باید حداقل ۱ متر باشد.
  • ربات باید دارای سیستمی هم برای شوت زدن توپ و هم حمل توپ باشد.

شرایط مسابقه:

 سیستم شوتر ربات باید قادر باشد توپ مسابقه را پرتاب کند . توپ مسابقه در ابعاد توپ پینگ پنگ است. مسابقه در دو نیمه ۲ دقیقه‌ای و با تعویض زمین مسابقه در بین دو نیمه برگزار خواهد شد .دو ربات حریف در دو طرف زمین جلوی دروازه خود قرار میگیرند ،توپ در وسط زمین قرار دارد. با سوت داور دو ربات باید یه سمت توپ حرکت کنند ، هر رباتی سریعتر به توپ برسد، شروع کننده مسابقه است. دو ربات باید تلاش کنند تا توپ را به دروازه حریف هدایت کند و ربات حریف باید مانع رسیدن توپ به دروازه خود شود. درنهایت ، هر کدام از ربات ها که برای اولین بار بتواند توپ را وارد دروازه رقیب کند برنده اعلام میشود. اگر در مدت زمان تعیین شده هیچکدام از دو ربات نتوانند گل بزنند و یا در صورت تساوی دو ربات در دو نیمه، قانونی پنالتی اجرا خواهد شد . توجه داشته باشید در مسابقات ربات فوتبالیست هدف گل زدن به حریف می باشد و تیم ها باید از درگیری بین ۲ ربات کاملا خودداری کرده و صرفا به فوتبال بازی کردن بپردازند.همچنین اگر رباتی عمدا صرف نظر از محل قرارگیری توپ به ربات حریف ضربه بزند اخطار انظباطی دریافت خواهد کرد. در نهایت تیم های اول و دوم هر گروه به مرحله بعد صعود میکنند.تیم اول گروه فرد با تیم دوم گروه زوج و تیم دوم گروه فرد با تیم اول گروه زوج رقابت میکنند (مثلا تیم اول گروه A با تیم دوم گروه B). پس از این مرحله مسابقه به صورت حذفی برگزار میشود. در نهایت یک فینال و یک دیدار رده بندی برگزار میشود که نفرات اول تا سوم معرفی میشوند. تیم هایی که از کنترل بی سیم استفاده میکنند هرگونه اختلال فرکانسی و یا وجود نویز به عهده خود تیم ها میباشد. ربات هایی که از کنترل سیم دار استفاده میکنند دقت کنند که سیم ربات نباید زیر ربات حریف رفته و یا مانع حرکت ربات حریف گردد که این نیز خطا محسوب می شود. (در انتخاب اندازه سیم های کنترل ربات دقت فرمایید) نحوه پنالتی : در زمان پنالتی، ربات تیم مقابل به طور کامل زمین را ترک نموده و تیم صاحب توپ از مکان مشخص شده توسط داور در وسط زمین اقدام به شوت زنی خواهد کرد. در صورت مساوی شدن هر دو تیم در ضربات پنالتی ، تا سه مرتبه ضربه پنالتی تکرار می‌شود ، اگر باز هم هر دو تیم مساوی شدند ، نقطه شروع ضربات عقب تر خواهد.

قوانین مسابقه :

  • در صورت درگیری دو تیم و قفل شدن ربات ها در یک دیگر با تشخیص داور، مسابقه نگه داشته شده و خود داور ربات ها را از یک دیگر جدا نموده و مجدداً بازی را شروع خواهد نمود.
  • در صورت گل خوردن جهت شروع مجدداً تیمی که گل را دریافت نموده است بازی را از دایره وسط زمین شروع خواهد نمود و تیمی که گل را به ثمر رسانده است در محوطه جریمه خود قرار می گیرد.
  • گرفتن ۲ اخطار انظباطی منجر به حذف ربات خطاکار خواهد شد.
  • تیم ها باید در تلاش برای گل زدن به یکدیگر باشند و از دفاع کردن مطلق خودداری کنند.در صورت دفاع بیش از حد داور می تواند به اپراتور اخطار دهد.

خطاهای مسابقه :

  • کشیدن سیم که منجر به جابجایی ربات شود .
  • ضربه مستقیم به ربات حریف از کناره ها و یا از پشت ،بدون در نظر گرفتن محل توپ و جهت حرکت توپ در زمین .
  • تماس فیزیکی یا دست زدن افراد تیم به ربات های خود یا ربات حریف
  • هر گونه سیستمی که منجر به ضربه زدن به ربات حریف شود.
  • وارد شدن افراد تیم به محوطه زمین مسابقه

 زمین مسابقه :

  • ابعاد زمین ۲*۳ متر میباشد.
  • زمین مسابقه از جنس بنر میباشد و کاملا برروی زمین یا میز قرار دارد.
  • زمین مسابقه دارای روکش سبز رنگ و کاملا شبیه زمین فوتبال خط کشی شده است.
  • ابعاد دروازه ۱۷*۴۵ سانتی متر میباشد.

راهنمای ربات مسیریاب

شرایط تیم :

  • گروه سنی : پایه های چهارم ، پنجم، ششم ابتدایی و پایه های دبیرستان
  • تعداد اعضای هر تیم: حداقل ۱ نفر و حداکثر ۴ نفر
  • با توجه به اینکه هدف از این لیگ سنجش علمی دانش آموزان است به همین دلیل ربات باید در محل مسابقه ساخته و کدنویسی شود و تیم ها نمیتوانند از ربات آماده در مسابقه استفاده کنند.
  • هر تیم باید ربات منحصر به خود را داشته باشد. (تیم ها مجاز به استفاده مشترک از یک ربات نیستند.)

شرایط ربات:

  • ابعاد ربات : حداکثر ابعاد ربات می تواند ۵۰*۵۰ سانتی متر باشد.
  • وزن ربات : حداکثر وزن ۲.۵ کیلوگرم می تواند باشد (بدون تلورانس).
  • ارتفاع محدودیت ندارد.
  • منبع تغذیه : ولتاژ تغذیه ربات محدودیت ندارد ، ولی باطری ها باید به روی ربات نصب باشد.
  • برای ساخت ربات مسیریاب از حداکثر 6 ماژول سنسور IR میتوانید استفاده کنید.
  • برای ساخت ربات مجاز به استفاده از حداکثر 4 چرخ فعال هستید.(چرخ فعال : چرخ به همراه موتور)
  • در استفاده از چرخ های غیر فعال هیچ محدودیتی ندارید.(چرخ غیرفعال : چرخ هایی نظیر هرزگردها که نیاز به موتور ندارد)
  • استفاده از منبع تغذیه خارج از ربات به هر شکل مانند ترانسفورماتور، آداپتور و یا به هر شکل دیگر مجاز نمی باشد.
  • استفاده از هر گونه پردازشگر در بیرون از پیست و یا هرگونه کنترل انسانی (ریموت یا سیمی) مطلقا ممنوع است.
  • استفاده از منبع تغذیه شخصی آزاد است و کمیته ی داوری هیچ گونه مسئولیتی نسبت به در اختیار قرار دادن منبع تغذیه ندارد.

شرایط مسابقه:

در این بخش دانش آموزان بایستی یک ربات را در محل مسابقه بسازند و سپس آن را کدنویسی کنند . ربات ها باید خطی که در زمین مسابقات کشیده شده است را دنبال کنند . این خط از جنس چسب برق و یا به صورت چاپ شده روی بنر می باشد. رنگ این مسیر سیاه می باشد و رنگ پس زمینه آن سفید است. هدف این مسابقه تعقیب مسیری مشخص توسط ربات است. این مسابقه در دو بخش مقدماتی و فینال برگزار میگردد. هرتیم ۳ ساعت زمان برای ساخت
و تست ربات خود دارد .
پس از ساخت و تست به هرتیم قبل از شروع مسابقه ۳ دقیقه زمان برای آماده کردن نهایی ربات داده می شود و ربات باید درحداکثر ۵ دقیقه مسیر تعیین شده را طی کند. (تست ربات ها حداکثر تا نیمی از مسیر امکان پذیر است.)
تیمی که مسیر مورد نظر را در زمان کوتاه تری با توجه به خطاهای انجام شده طی نماید، تیم برترخواهد بود.
پس از اتمام مرحله مقدماتی، تیم های برتر به مرحله فینال راه پیدا خواهند کرد. در مرحله مقدماتی و فینال هر تیم
۱۰ دقیقه فرصت خواهد داشت تا با ۳ بار رکوردگیری بهترین رکورد خود را ثبت نمایند. تعداد تیم های صعود کننده
به مرحله فینال طبق تصمیم کمیته فنی می باشد و با توجه به تعداد تیم های شرکت کننده به صورت قطعی اعلام خواهد شد و در هر شرایط رای کمیته داوری نهایی و تعیین کننده می باشد.

خطاهای مسابقه :

  • درصورت اشتباه رفتن یا نرفتن لوپ یا مسیر بسته معادل ۱۰% به زمان کلی اضافه می شود.
  • رفتن چندین بار لوپ یا مسیر بسته به صورت صحیح مشکلی ندارد.
  • در صورت انجام خطا، ربات می تواند تا ۳ بار مسیر را از ابتدا آغاز نماید. (Restart نماید.)
  • در صورت انجام هر Restart، معادل ۱۰% به زمان کلی افزوده می شود. برای شروع بعد از هر Restart ، ربات ۱ دقیقه وقت آماده سازی دارد.

خطاهای زیر منجربه Restart شدن ربات می شود:

  • تماس ربات با خط قرمز کناره که به فاصله ۲۰ سانتیمتری از هر طرف خط اصلی وجود دارد.
  • دور زدن ربات به دور خود هر چند دوباره به مسیر اصلی بازگردد.
  • هرگونه تحریک فیزیکی ربات هنگام مسابقه (تماس دست با ربات و…).
  • شروع زودتر ازاعلام داور.

! تصمیم گیری درباره موارد خاص و پیش بینی نشده به عهده هیات داوران مسابقه است.

زمین مسابقه :

  • زمین مسابقه از جنس نئوپان به رنگ سفید بوده و مسیر حرکت ربات به رنگ سیاه به عرض تقریبی ۱۵ الی ۱۸ میلی متر است.
  • مسیر هایی با زاویه حداکثر ۹۰ درجه.
  • زمین مسابقه دارای مسیر مستقیم و انحناء با حداقل شعاع ۱۵سانتی متر می باشد.

  • مسیر مسابقه در مرحله دوم ممکن است بریدگی هایی حداکثر به طول ۵ سانتی متر و در مسیر مستقیم داشته باشد.
  • این مسیر دارای خطی با عرض حداقل ۱۵ میلی‌متر می باشد که ممکن است درقسمتهایی ازمسیرتغییرات غیر عادی عرض خط مشاهده شود که حداکثر تغییرات ۹ سانتیمتر می باشد.
  • در مرحله فینال طول مسیر شکستگی هایی با حداکثر زاویه ۱۱۰ درجه نسبت به امتداد خط وجود دارد  و بریدگیهایی پشت سر هم با طول حداکثر ۳ سانتیمتر وجود دارد  و ممکن است در شکستگیها با زاویه حداکثر ۶۰ درجه بریدگی وجود داشته باشد.
  • درطول مسیر انحنا هایی باشعاع حداقل ۱۰ سانتیمتر وجود دارد.
  • بعد از هر تغییر حداقل ۱۵ سانتیمتر مسیر مستقیم وجود دارد.
  • تمامی اندازه های اعلام شده در قوانین ممكن است تا ۵ درصد خطا داشته باشند.

 

راهنمای بخش خلاقیت

شرایط تیم:

  • گروه سنی: تمامی پایه های ابتدایی و متوسطه میتوانند در این بخش شرکت کنند.
  • تعداد اعضای هر تیم: حداکثر ۴ نفر

شرایط مسابقه:

  • ساخت رباتی که قابلیت حرکت داشته باشد.
  • هیچگونه محدودیتی برای ابعاد و وزن ربات یا سازه وجود ندارد.
  • می توانید با ربات هرکدام از لیگ ها در لیگ خلاقیت شرکت کنید (به عنوان مثال اگر شما متقاضی لیگ جنگجو هستید میتوانید با همان ربات در این لیگ شرکت کنید ) یا ربات جداگانه ای مختص این لیگ بسازید.

خطاها :

  • ساخت ربات تکراری مورد قبول واقع نمی شود. (ربات تکراری نباشد و از داخل سایت های اینترنتی نباید کمک گرفت و کاملا خلاقانه باشد)
  • سازه محکم باشد و تمامی پیچ ومهره ها محکم ودرست بسته شده باشند.
  • سازه میتواند از وسایل بازیافتی ، پلکسی ، فلزی ، پلاستیکی باشد و هیچ محدودیتی در استفاده از قطعات ندارد.
  • سازه باید یک ربات باشد.

رباط به صورت کاملا آماده آورده شود.

راهنمای بخش علمی الکترونیک

شرایط تیم:

  • گروه سنی : پایه چهارم ،پنجم، ششم و پایه های دبیرستان
  • تعداد اعضای هر تیم: حداکثر ۴ نفر

شرایط مسابقه:

  • داور مداری ترسیم میکند و هر گروه باید نمادها را تشخیص داده و مدار را بسته و نام مدار را بگویند .
  • دانش آموزان باید با توجه به مدار مورد نظر داور، در زمان مشخص مدار را به درستی ببندند.
  • گروهی که مدار را سریعتر و بدون خطا و درست بسته باشند(مدار به درستی کار کندو روشن بشود) و نام مدار را درست تشخیص داده شود.

خطاها :

  • کمک گرفتن از یادداشت یا وسایل الکترونیکی (گوشی )

راهنمای ربات تعقیب آتش

شرایط تیم :

  • گروه سنی : پایه چهارم ،پنجم، ششم ابتدایی
  • تعداد اعضای هر تیم: حداقل ۱ نفر و حداکثر۴ نفر

 شرایط ربات :

  • وزن ربات : آزاد
  • ابعاد ربات : آزاد
  • منبع تغذیه : ولتاژ تغذیه ربات محدودیت ندارد ، ولی باطری ها باید به روی ربات نصب باشد.
  • برای ساخت ربات مسیریاب از حداکثر ۲ گیرنده IR میتوانید استفاده کنید.
  • استفاده از هر گونه پردازشگر در بیرون از پیست و یا هرگونه کنترل انسانی (ریموت یا سیمی) مطلقا ممنوع است.

 قوانین عمومی :

  • هر ربات تنها میتواند یکبار و برای یک تیم در مسابقه استفاده شود .
  • ابعاد زمین طول ۳ متر و عرض ۲و۵ متر است. و ابعاد مسیر که ربات باید درآن حرکت کند ۷۵ سانتی متر است.
  • بدنه ربات میتواند از نوع فلزی، پلاستیک یا پلکسی باشد ، محدودیتی در استفاده از قطعات مختلف برای ساخت ربات وجود ندارد.
  • شرکت کننده مسابقه با گرفتن نور (چراغ قوه ) مقابل گیرنده های IR ، ربات را از مسیر مشخص شده عبور میدهد.
  • ربات باید از نقطه start شروع کرده و در کمترین زمان به نقطه  finish برسد.

در زمان شروع مسابقه داور یک زمان ۳ دقیقه ای به هر تیم جهت روشن کردن برد راه انداز خود و آماده سازی ربات می دهد . در حین رقابت اگر به هر دلیلی برد راه انداز یا باتری نصب شده از ربات جدا شده و یا بیفتد، داور بدون نگه داشتن زمان، به یکی از اعضای گروه اجازه می دهد که آن را روی ربات نصب کند. رباتها می بایست در مسیر مشخص از ابتدای مسیر حرکت کرده و تا انتهای مسیر را طی کنند. رباتی که در کمترین زمان به نقطه finish برسد ، برنده اعلام میشود.

تخلفات:

جابجا کردن ربات با دست در حین انجام مسابقه امتیاز منفی خواهد داشت.