معرفی لیگ ها
برای مشاهده ی فایل کامل شیوه نامه ی ربات دارو رسان کیوآر کد را اسکن نمایید.
معرفی لیگ
شرایط ربات
- وزن ربات: حداکثر 3 کیلوگرم.
- ابعاد ربات: حداکثر ابعاد ربات باید 30×30 سانتیمتر باشد.
- منبع تغذیه: استفاده از هر نوع منبع تغذیه برای رباتها مجاز است، با این شرط که حداکثر ولتاژ از ۱۲ ولت تجاوز نکند.
- در صورت استفاده از کنترل سیم دار ،طول سیم مورد نظر باید حداقل باید 1 متر باشد.
- برد استفاده شده بر روی ربات از هر نوعی میتواند باشد(ربات میتواند کنترل از راه دور،هوشمند، ویاکنترلی باشد).
- جنس بدنه ربات: بدنه ربات میتواند از جنس فلز، پلاستیک یا پلکسی گلاس باشد. هیچ محدودیتی در استفاده از قطعات مختلف برای ساخت ربات وجود ندارد.
- برای ساخت ربات دارورسان هیچ محدودیتی در نوع موتور و تعداد موتورهای استفاده شده و نوع چرخ و گیربکس وجود ندارد.
قوانین عمومی
- هر ربات تنها میتواند یکبار و برای یک تیم در مسابقه استفاده شود .
- ابعاد زمین طول 2.5 متر و عرض 1.5متر است.
- زمان تست برای رباتها در زمین مسابقه وجود ندارد و به محض قرار دادن ربات بر روی زمین، مسابقه آغاز خواهد شد.
- در حین رقابت، اگر به هر دلیلی برد راهانداز یا باتری از ربات جدا شود، داور بدون توقف زمان، به یکی از اعضای تیم اجازه میدهد تا آن را مجدداً روی ربات نصب کند. لازم به ذکر است که در این صورت، زمان تیم از دست خواهد رفت.
- رباتها باید از ابتدای مسیر مشخص حرکت کرده و تا انتهای آن را طی کنند.
- مقدمه :در دنیای اسطورههای ایرانی، پهلوانان نهتنها با قدرت بازوان، بلکه با خرد و تدبیر خود به یاری انسانها میشتافتند. لیگ ربات دارورسان، میدان پهلوانان نوینی است که در آن دانشآموزان باید همچون گردآفرید، با شجاعت، دقت و هوشمندی، رباتهایی طراحی کنند که سفیران امید و زندگی باشند. اینجا، هر مدار و هر قطعه، نقشی حیاتی در رساندن دارو به دست نیازمندان ایفا میکند و هر حرکت ربات، گامی به سوی نجات جان انسانهاست.
- شرایط تیم
- گروه سنی: این مسابقه ویژه دانشآموزان مقاطع پایههای اول تا ششم دبستان است.
- توجه : دانشآموزان مقاطع بالاتر از محدوده تعیینشده مجاز به شرکت نیستند.
- تعداد اعضای هر تیم: هر تیم میتواند بهصورت انفرادی یا حداکثر تیمهای ۴ نفره از یک پایه تحصیلی تشکیل شود.
- تعیین نام تیم : هر تیم بایستی نامی برای خود انتخاب کند و در زمین مسابقه با آن نام شناخته می شود.
- استفاده از لباسها و لوگو و برند : شرکت کنندگان می توانند از لباسهای خاص پزشکان و پرستاران و یا جنگجویان قدیمی شاهنامه برای پوشش خود و یا طراحی رباتهایشان استفاده نمایند
- نتایج مسابقات :
- نتایج مسابقات، همراه با اهدا مدال و لوح تقدیر، به تفکیک پایه و بر اساس شاخصهای مختلف به صورت محسوس و نامحسوس توسط داوران ارزیابی و در روز اختتامیه اعلام خواهد شد.
- برنده مسابقه: افراد یا تیمهایی که بیشترین امتیاز را کسب کند، برنده مسابقه خواهد بود.
- با رعایت این قوانین و با استفاده از خلاقیت خود، میتوانید رباتی طراحی کنید که در این مسابقه بدرخشد.
- اختتامیه مسابقات در سایت رسمی مسابقات به ادرس KIDCOD.IR اطلاع رسانی خواهد شد.
- هرگونه تغییر در زمان بندی و شیوه اجرایی مسابقات صرفا از طریق سایت رسمی به آدرس KIDCOD.IR اطلاع رسانی خواهد شد و خارج از آن به هیچ عنوان مجاز و مورد تایید کمیته برگزاری نمی باشد.
- در صورت اصلاحیه های فنی در شیوه نامه مسابقات ، اطلاع رسانی از طریق سایت رسمی حداکثر تا یک هفته قبل از زمان برگزاری انجام خواهد شد.
- شرایط مسابقه:
در نقاط مختلف زمین جعبه های دارویی وجود دارد. که ربات باید از نقطه start شروع کند.
زمین مسابقه به سه بخش رنگی تقسیم میشود:
- بخش زرد: محل قرارگیری داروهای ویتامین
- بخش آبی: محل قرارگیری داروهای مسکن
- بخش قرمز: محل قرارگیری داروهای آنتیبیوتیک
- بخش قرمز: محل قرارگیری داروهای حساس
در نقاط مختلف زمین، جعبههای دارویی با رنگهای مشخص قرار داده شده است.ربات باید از نقطه شروع مشخص شده حرکت خود را آغاز کند.
وظیفه ربات: ربات باید قادر باشد جعبههای دارو را شناسایی کرده و آنها را به صورت دستی به بخش رنگی مربوطه منتقل کند.انتقال دارو میتواند به روشهای مختلفی مانند گرفتن یا هل دادن انجام شود.
زمان مسابقه: مدت زمان مسابقه برای هر تیم ۳ دقیقه است.تیمی که بتواند در کمترین زمان، بیشترین تعداد دارو را به درستی در بخشهای مربوطه قرار دهد و موفق به کسب بیشترین امتیاز شود، برنده خواهد بود.
- نحوه امتیاز دهی:
امتیاز هر تیم بر اساس تعداد داروهای به درستی انتقال یافته، زمان انجام ماموریت و رعایت قوانین مسابقه محاسبه میشود.به هر دارو به درستی انتقال یافته، امتیاز مثبت و به هر برخورد با مانع، امتیاز منفی تعلق میگیرد.برای هر جعبه دارویی که به درستی در محل مشخص شده قرار گیرد، امتیاز زیر در نظر گرفته میشود:
- جعبههای قرمز: 5 امتیاز
- جعبههای زرد: 10 امتیاز
- جعبههای آبی: 15 امتیاز
- جعبههای مشکی: 10 امتیاز
تیم برنده: تیمی که مجموع امتیازات کسب شده برای تمام جعبههای دارویی که به درستی در محل خود قرار داده است، بیشتر باشد، بهعنوان برنده اعلام میشود. اهمیت قرار دادن دقیق هر جعبه در محل صحیح مورد تاکید است.
مثال: اگر یک ربات 3 جعبه قرمز، 2 جعبه زرد و 1 جعبه آبی را به درستی در محل خود قرار دهد، امتیاز نهایی آن به شرح زیر خواهد بود:
قرمز: 3 جعبه 5 امتیاز = 15 امتیاز
زرد: 2 جعبه 10 امتیاز = 20 امتیاز
آبی: 1 جعبه 15 امتیاز = 15 امتیاز
مجموع امتیاز: 15 + 20 + 15 = 50 امتیاز
- تخلفات
- کشیدن سیم کنترل ربات در حین انجام مسابقه موجب کسر ۳ امتیاز خواهد شد.
- جابجا کردن ربات با دست در حین انجام مسابقه موجب کسر ۵ امتیاز خواهد شد.
- شرکتکنندگان در حین اجرای مسابقه مجاز به دست زدن به ربات خود نیستند.
- قرار دادن جعبه در محل اشتباه یا برخورد ربات با موانع، 2 امتیاز منفی کسر خواهد شد.
- در طول مسابقه، شرکتکنندگان حق دست زدن به ربات را ندارند و هرگونه تماس با ربات منجر به حذف تیم از مسابقه خواهد شد. مگر آنکه داور اجازه صادر نماید.
- در صورت جدا شدن برد یا باتری ربات، داور به یکی از اعضای تیم اجازه میدهد تا آن را تعمیر کند اما زمان مسابقه متوقف نخواهد شد.
حضور والدین و یا همراهان غیرشرکتکننده در مسابقه که فاقد کارت مسابقه باشند، تنها مجاز به تماشا از سکوها هستند و در صورت ورود به محوطه مسابقات به عنوان تخلف انضباطی محسوب میشود. هر یک از داوران مجازند نسبت به دریافت کارت مسابقه فرد خاطی اقدام کرده و دانشآموز متخلف را از مسابقه اخراج کنند و هرگونه توهین به داور یا اعضای تیم حریف، خلل در برگزاری مسابقه طبق نظر کمیته برگزاری مسابقات بررسی خواهد شد و ممکن است منجر به حذف تیم از کل مسابقات شود.