معرفی لیگ
شرایط شرکت در مسابقه
- دانش آموزان دورهی دوم ابتدایی و دوره اول و دوم متوسطه می توانند ثبت نام نمایند.
- توجه : دانشآموزان پایههای پایینتر از گروه سنی مجاز، در صورت تمایل میتوانند در این لیگ شرکت کنند؛ اما سنجش آنها بر اساس معیارهای دانشآموزان اولین پایه مجاز صورت خواهد گرفت. لازم به ذکر است که دانشآموزان پایه های بالاتر از گروه سنی مجاز، امکان شرکت در این لیگ را نخواهند داشت.
- تعداد اعضای هر تیم: هر تیم میتواند بهصورت انفرادی یا حداکثر تیمهای ۴ نفره از یک پایه تحصیلی تشکیل شود.
- تعیین نام تیم : هر تیم بایستی نامی برای خود انتخاب کند و در زمین مسابقه با آن نام شناخته می شود.
- استفاده از لباسها و لوگو و برند : شرکت کنندگان می توانند از لباسهای خاص و یا اسطوره های ایرانی برای پوشش خود و یا طراحی دست سازه هایشان استفاده نمایند.
قوانین شرکت در مسابقه
- شرکت کنندگان مجاز به استفاده از تمامی میکروکنترلرها نظیر بردهای Arduino، AVR، NodeMCU، PIC، Pi Raspberry و ARM و غیره هستند و هیچ محدودیتی در این خصوص وجود ندارد.
- شرکت کنندگان مجاز به استفاده از هر شبیه ساز و کامپایلر مانند Proteus و EasyEDA و غیره می باشند.
- دست سازه، دارای خلاقیت و نوآوری بوده و در راستای حل یک مشکل و یا برطرف کردن یک نیاز طراحی شده باشد.
- تمامی مراحل طراحی، ساخت و کدنویسی توسط دانش آموز/دانش آموزان انجام شده باشد (این مرحله توسط داوران ،راستی آزمایی خواهد شد).
- طرح و دستگاه سخت افزاری، عیناً توسط شخص دیگری طراحی و ساخته نشده باشد(کپی عینی نباشد).
- براساس توان، هوش، استعداد و با آزمون وخطای دانش آموز/دانش آموزان تولید شده باشد.
- مقدمه :
همانگونه که زال از سیمرغ آموخت و رستم با تدبیر و شجاعت بر دشواریها پیروز شد، این مسابقه نیز فرصتی است تا دانشآموزان و جوانان ایرانزمین، با تکیه بر خرد، خلاقیت و نوآوری، به چالشهای دنیای مدرن پاسخ دهند. اینترنت اشیا، همچون کیمیاگری مدرن، ابزار اتصال و ارتباط جهان امروز است؛ پلی که میتواند دنیای اسطورهای گذشته را به آیندهای فناورانه پیوند زند.
این بخش از مسابقات همانند بالهای سیمرغ است که امکان پرواز بهسوی آیندهای روشن را فراهم میسازد. شرکتکنندگان در این آوردگاه فناورانه، با ابزارهای مدرن و خلاقانه به طراحی پروژههایی خواهند پرداخت که میتواند زندگی را هوشمندتر و کارآمدتر کند.
در نهایت، مسابقه کیدکد نهتنها بستری برای رقابت سازنده بین نخبگان و علاقهمندان به اینترنت اشیا فراهم میسازد، بلکه گامی موثر در جهت توسعه فناوریهای بومی و ارتقاء سطح علمی و عملی جامعه دانشگاهی به شمار میرود. فرصتی که میتواند تحولی چشمگیر در دیدگاه و رویکردهای فناوری در این حوزه ایجاد کند و زمینهساز ابتکارات جدید و ارزندهای در کشور گردد.
- اهداف اجرای مسابقه
- شناسایی استعدادها و خلاقیت های دانش آموزان در زمینه برنامه نویسی و کنترل سخت افزار.
- آشنایی دانش آموزان با فناوری های روز در جهت توسعه برنامه های کاربردی برای محیط های مختلف.
- موضوع مسابقه
پروژههایی که انتخاب میشوند باید شامل بیان مسئله یا مشکل و ارائه راهکار با استفاده از رویکرد اینترنت اشیا (IoT) باشند.
به عنوان مثال می توان از موضوعات زیر ایده بگیرید
خانه هوشمند: مدیریت انرژی با استفاده از اینترنت اشیا
شهر هوشمند: مانند پایش کیفیت هوا
کشاورزی هوشمند: سیستمهای آبیاری خودکار مبتنی بر اینترنت اشیا
سلامت هوشمند: نظارت بر وضعیت سلامت افراد سالخورده با استفاده از دستگاههای پوشیدنی
مدیریت هوشمند ترافیک: استفاده از سنسورها برای کاهش ترافیک و بهینهسازی مسیرها
ایمنی و امنیت: سیستمهای هشدار دهنده هوشمند در محیطهای عمومی و خصوصی
حملونقل هوشمند: مدیریت مصرف سوخت در وسایل نقلیه
باغبانی هوشمند: سیستمهای پایش رشد گیاهان با استفاده از سنسورهای اینترنت اشیا
مدیریت پسماند: سیستمهای هوشمند تفکیک و بازیافت زباله
مراقبت از حیوانات خانگی: نظارت بر وضعیت سلامت و فعالیت حیوانات خانگی با دستگاههای هوشمند
نورپردازی هوشمند: سیستمهای روشنایی خودکار و بهینهسازی مصرف انرژی
رستوران هوشمند: مدیریت و موجودی مواد غذایی با استفاده از اینترنت اشیا
- مستندات مورد نیاز هنگام ارائه پروژه
کلیه موارد زیر به صورت یک فایل ZIP شده که نام فایل آن بر اساس شماره کد ملی فرد یا سرگروه می باشد، تا بیستم اسفندماه 1403 از طریق سایت رسمی مسابقات به آدرس WWW.KIDCOD.IR بخش آپلود فایل و یا از لینک مستقیم زیر بارگزاری نمایید :
https://formafzar.com/form/doc2025
- فایل پاورپوینت ( ارائه کامل طرح).
- راهنمای عملکرد و دستورالعمل اجرای صحیح طرح در قالب یک صفحه A4 با فونتBNAZANIN و سایز قلم12.
- حداقل 5 عکس ویک فیلم 3 دقیقه ای از روند طراحی، ساخت دستگاه، حین عملکرد دستگاه و اجرای اهداف (شبیه سازی و کدنویسی درمحیط نرم افزار و فرآیند ساخت)
- درصورت ثبت اختراع و یا تجاری سازی طرح، تصویر گواهی ثبت اختراع و یا پروانه تولید حتما همراه طرح ارائه گردد.
- مستندات فنی اثر شامل: فایل برنامه فایل شبیه سازی، کاتالوگ -دیتاشیت- ( ماژول ها و سایرفایلها و کتابخانه های بکار رفته در پروژه) و هر گونه اطلاعات مورد نیاز طرح بارگزاری گردد.
- فایل نهایی در یک فایل zip یا RAR و حداکثر حجم فایل 50 مگابایت باید باشد.
- شرکت کنندگان تنها یکبار مجاز به بارگزاری فایلها هستند بنابراین دقت لازم را داشته باشید.
- نحوه برگزاری:
- تخصیص میز نمایش: به هر تیم یک میز اختصاص داده میشود تا سازه خود را در معرض دید داوران و سایر شرکتکنندگان قرار دهند.
- کارکرد سازه: سازهای که توسط هر تیم ساخته میشود، باید طبق توضیحات ارائه شده در دستورالعمل مسابقه، به طور کامل و صحیح کار کند.
- حضور در جلسه داوری: تمامی اعضای تیم باید در طول زمان مسابقه در محل مشخص شده و در کنار سازه خود حاضر باشند تا به سوالات داوران پاسخ دهند و عملکرد سازه را توضیح دهند.(شرکت کنندگان در طول برگزاری مسابقه حق ترک میز خود را ندارند)
- مسئولیت تأمین تجهیزات: هر تیم موظف است تمام تجهیزات مورد نیاز برای نمایش و عملکرد سازه خود، از جمله سیمها، آداپتورها، باتریها و سه راهی برق با طول حداقل 3 متر و … را تأمین کند.
- تامین برق: تیمها باید از منابع قابل حمل مانند باتریها یا پاوربانکها یا سه راهی با طول مناسب( حداقل سه متر ) برای تأمین انرژی استفاده کنند.
- پوستر: تیمها می بایست الزاما یک پوستر به صورت چاپ شده در مورد سازه خود تهیه نمایند و به داوران تحویل دهند.
- نتایج مسابقات :
- نتایج مسابقات، همراه با اهدا مدال و لوح تقدیر، به تفکیک پایه و بر اساس شاخصهای مختلف به صورت محسوس و نامحسوس توسط داوران ارزیابی و در روز اختتامیه اعلام خواهد شد.
- برنده مسابقه: افراد یا تیمهایی که بیشترین امتیاز را کسب کند، برنده مسابقه خواهد بود.
- اختتامیه مسابقات در سایت رسمی مسابقات به ادرس KIDCOD.IR اطلاع رسانی خواهد شد.
- هرگونه تغییر در زمان بندی و شیوه اجرایی مسابقات صرفا از طریق سایت رسمی به آدرس KIDCOD.IR اطلاع رسانی خواهد شد و خارج از آن به هیچ عنوان مجاز و مورد تایید کمیته برگزاری نمی باشد.
- در صورت اصلاحیه های فنی در شیوه نامه مسابقات ، اطلاع رسانی از طریق سایت رسمی حداکثر تا یک هفته قبل از زمان برگزاری انجام خواهد شد.