چهارمین دوره مسابقات کیدکد در قاب شبکه آموزش

پوشش ویژه “دوربین هفت” از بزرگترین رقابت فناورانه دانشآموزی کشور
در ساعت ۱۱:۱۵ شب روز ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴، برنامه تلویزیونی “دوربین هفت” از شبکه آموزش (شبکه ۷)، گزارش ویژهای از چهارمین دوره مسابقات ملی کیدکد پخش کرد؛ رقابتی که با حضور ۱۸۵۰ دانشآموز از سراسر ایران در محل دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
این برنامه، نگاهی جامع و جذاب به ابعاد مختلف رویداد داشت و با مصاحبه با مسئولین و نگاهی به شور و هیجان دانشآموزان، اهمیت این رویداد را در فرآیند آموزش و استعدادیابی ملی برجسته کرد.
دانشگاه صنعتی شریف؛ میزبان نخبگان کوچک ایران
در ابتدای گزارش، اشاره شد که چهارمین دوره مسابقات کیدکد با میزبانی دانشگاه صنعتی شریف، بهعنوان نماد علم و فناوری ایران، برگزار شد. این انتخاب نه تنها اعتبار علمی رویداد را افزایش داد، بلکه فضایی انگیزشی برای شرکتکنندگان فراهم کرد تا تجربهای نزدیک به محیط دانشگاهی داشته باشند.
مسیر آموزش از مهر تا رقابت کشوری
رامبد دانشپژوه، رئیس مسابقات کیدکد، در این گزارش اعلام کرد که فرآیند آموزش و آمادهسازی دانشآموزان از مهرماه ۱۴۰۳ آغاز شده و مدارس و پژوهشسراهای سراسر کشور، دانشآموزان را به سطح آمادگی برای رقابت رساندهاند.
دو بخش اصلی؛ نرمافزار و سختافزار
مسابقات در دو گرایش تخصصی برگزار شد:
نرمافزار:
-
اسکرچ
-
اسکرچ جونیور
-
اپلیکیشننویسی
-
طراحی صفحات وب
-
پایتون
-
ACM (حل مسئله الگوریتمی)
سختافزار :
- ربات کنترلی رالی
- ربات جنگجو
- ربات فوتبالیست
- المپیاد علمی الکترونیک
- ربات دارو رسان
- ربات مسیریاب
- لیگ خلاقیت
- لیگ WRO
- ربات پروازی
- لیگ اینترنت اشیا (IoT)
شرکتکنندگان بر اساس پایه تحصیلی و گروه سنی، در لیگهای متنوع رقابت کرده و پروژههای خود را به صورت عملی و کتبی ارائه دادند.
نگاهی به اهداف و ساختار داوری
روزیتا دانشپژوه، دبیر فنی مسابقات، در این گزارش تأکید کرد که کیدکد صرفاً یک مسابقه نیست، بلکه مرحلهای از فرآیند آموزشی سالانه است.
او افزود:
«این رقابتها به هدف شناسایی استعدادها و ایجاد انگیزه در مسیر یادگیری مهارتهای فناورانه طراحی شدهاند. شرکتکنندگان طی یکسال با آموزش حداقلی وارد میدان رقابت میشوند و خود را در قالب پروژه و آزمون به چالش میکشند.»
فرآیند ارزیابی شامل:
-
آزمونهای کتبی مفهومی
-
ارسال و تحلیل فایلهای پروژه (در نرمافزارهایی مانند اسکرچ، MIT App Inventor و Arduino)
-
بررسی عملی عملکرد رباتها و ساختارهای طراحیشده
بوده و توسط تیمهای داوری متخصص انجام گرفت.
تجربهای برای آیندهای فناورانه
غلامرضا شیرزاد، مدیر اجرایی مسابقات، در گزارش اعلام کرد که این رقابتها از پایهی ابتدایی تا متوسطه، حوزههای مختلف فناوری و برنامهنویسی را پوشش داده و بستری برای انتخاب مسیر شغلی آینده دانشآموزان فراهم کرده است.
دانشآموزان با شور و اشتیاق از تجربیات خود گفتند؛ برخی از یافتن علاقهشان به هوش مصنوعی، برخی به هنر دیجیتال، و برخی دیگر به مسیر مهندسی نرمافزار و رباتیک اشاره کردند.
دعوت از خانوادهها برای ساختن آیندهای فناورانه
در پایان گزارش، مجری برنامه از خانوادهها دعوت کرد تا با حمایت از مسیر آموزش فناورانه کودکان خود، زمینهساز شکلگیری نسلی متخصص و علاقهمند شوند.
امروز دیگر صرفاً محفوظات کافی نیست؛ دنیای فردا نیازمند حلمسئله، تفکر الگوریتمی و خلاقیت دیجیتال است، و مسابقاتی مانند کیدکد، بستر ورود به این جهان نوین را فراهم میکنند.
برای مشاهده نتایج و همراهی در رویدادهای آینده با ما همراه باشید.
دیدگاهتان را بنویسید